Glas

Nieuws 3 reactieslaatste update:30 sep 2009

'Teler moet duurzame productie beter uitleggen'

De Nederlandse tuinbouw moet beter naar buiten brengen en uitleggen aan de consument dat duurzaamheid de drijfveer van de sector. 'Duurzaamheid is geen etiket, het is ons bestaansrecht", betoogde Meiny Prins, gistermiddag op het HF/Flynth-symposium in Rijsburg.

'Voor een duurzame toekomst' is het thema van de Horti Fair 2009 en dat stond ook centraal tijdens het symposium, dat dit keer werd gehouden bij FloraHolland in Rijnsburg. 'Duurzaamheid is geen etiket, het is ons bestaansrecht", betoogde Meiny Prins tijdens haar op de praktijk gerichte presentatie. "Maar wat, als duurzaamheid niet betaalt?", stelde zij als vraag.

Duurzaamheid uitdragen
Professor Gert Spaargaren, hoogleraar milieubeleid van duurzame leefstijlen en consumptiepatronen in Wageningen, gaf daar in een stevig onderbouwd betoog zijn antwoord op. "De tuinbouw moet zélf meer duurzame producten aanbieden, daarbij verhalen vertellen over de duurzame productie en met labels en certificaten gerichte informatie aan de consument verstrekken."

Kansen voor sector oppakken
Professor Sweder van Wijnbergen benaderde de problematiek vanuit een macro-economische visie en stelde dat de glastuinbouw na de huidige economisch zware periode zeer kansrijk is door de mogelijkheden om CO2-emissie terug te dringen. "De overheid moet dan wel haar taak oppakken door een betrouwbaar beleid te voeren bij het verstrekken van groene stimuleringsmaatregelen in plaats van het huidige gezwalk", zei hij.

Opstap naar Horti Fair
Het Horti Fair/Flynth-symposium vond plaats op donderdag 24 september in Rijnsburg. Dit symposium is de jaarlijkse opstap naar de Horti Fair, dit jaar van 13 tot en met 16 oktober in Amsterdam.

Vijftien branchegenoten gingen tijdens het debat in op stellingen en op de presentaties van de sprekers prof. dr. Sweder van Wijnbergen, Meiny Prins (zakenvrouw van het jaar en directeur van Priva) en prof. Gert Spaargaren van Wageningen UR. 

Bron: DeGroentenenFruit.nl - Auteur: Esther de Snoo

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Mariska tuinbouw

    Inderdaad , de informatie brengen we naar het buitenland ..maar we moeten de consumenten als tuinbouw bereiken met eerlijke info. dat hun interesse opwekt !!!

  • no-profile-image

    Edwin R66

    Helaas is de tuinbouw niet sterk om die zaken te verwoorden waar we goed in zijn. Er zijn meerdere dingen te zeggen, die het imago van onze sector verbeteren. Als wij een multinational zouden zijn, zou er een goed PR/marketing team klaar staan dit soort zaken te verkondingen. Wie pakt deze handschoen op?

  • no-profile-image

    jacco vooijs

    er ligt een prachtig plan klaar bij het PT om het imago van de tuinbouw te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat de NL consument eerder geen mening heeft over de tuinbouw. Alleen op gebied asl werkgever heeft de Nl tuinbouw een negatief imago. Het PT wil daar samen met de sector en andere stakeholders iets aan veranderen. Na lang wikken en wegen is daar geld voor vrij gemaakt. Voor meer informatie kan je contact opnemen met het PT.

Of registreer je om te kunnen reageren.