Glas

Nieuws

Bedrijven kunnen besparen met energie-inkoop

Uit onderzoek van Nuon blijkt dat veel bedrijven mogelijkheden laten liggen om zelf het verloop van de energiekosten te beïnvloeden. Te weinig tijd en gebrek aan kennis over energie-inkoop zijn hier de oorzaak van.

Door meer advies in te winnen kunnen Nederlandse bedrijven strategisch en financieel voordeel behalen, stelt Nuon die een onderzoek deed naar het inkoopgedrag van energie door het bedrijfsleven. Het onderzoek is in april 2009 gehouden onder 354 directeuren en eigenaren. In het onderzoek zaten echter te weinig land- en tuinbouwbedrijven om hier voor deze groep specifiekere uitspraken over te doen, aldus een woordvoerder. 

Meer dan een kwart van de bedrijven geeft in het onderzoek aan te weinig tijd te hebben om met de inkoop van energie bezig te zijn. Bijna twintig procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat er binnen de organisatie te weinig kennis is om zelf goed de energie-inkoop te doen, terwijl 46 procent hier geen uitspraak over kan doen. Dat meer kennis over het inkopen van energie nodig is, blijkt uit dat 49 procent van de bedrijven vindt dat de huidige energiemarkt (zeer) complex is. Ook weet ruim dertig procent niet wat de looptijd van het contract voor de levering van gas is. Voor de levering van elektriciteit is dat in iets minder dan een kwart van de organisaties het geval.

Strategisch inkopen
Nuon adviseert bedrijven een goede analyse te maken van de energie-inkoop. Daaruit kan blijken dat gespreid inkopen de beste optie is voor een bepaald bedrijf, maar voor een ander bedrijf kan juist het betalen van een vaste prijs de meest optimale contractvorm zijn. “Strategisch energie inkopen is vrij gecompliceerd”, bevestigt de heer Reijniers, hoogleraar inkoopmanagement van de Nyenrode Business Universiteit. “Als binnen de organisatie niet voldoende kennis en capaciteit in huis is, dan kan een adviseur uitkomst bieden. Juist in deze sterk schommelende markt loop je met een doordachte inkoopstrategie minder risico’s en kun je je concurrentiepositie versterken.”

Bron: DeGroentenenFruit.nl – Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.