Glas

Achtergrond

Markt: AH-campagne focust op lage prijzen AGF

Nederlands grootste supermarktketens houden elkaar in evenwicht in kernsegment groenten en fruit.

Albert Heijn vraagt in reclamecampagnes op dit moment aandacht voor haar prijsfavorieten groenten en fruit. Zo’n 70 verschillende verse groenten en fruit vallen onder de categorie ‘Prijsfavorieten’.

Albert Heijn heeft zich met dit kernsegment groenten en fruit deels onder de prijzen van PLUS genesteld.

PLUS heeft nu zo’n 40 verse groente- en fruitproducten onder het ‘Laagblijvers‘-label in de schappen.

Een jaar geleden waren de verhoudingen anders. Toen bracht PLUS de prijzen fors omlaag en volgde Albert Heijn niet direct, noch massaal, die verlaging.

Prijsvergelijking

In een prijsvergelijking voor elf producten tussen Jumbo, PLUS en Albert Heijn blijkt dat de drie supermarktketens elkaar nu niet veel ontlopen. Er zijn overigens wel uitzonderingen. Zo is PLUS momenteel duidelijk duurder voor ijsbergsla, witlof en bloemkool. Voor komkommer, Elstar en cherrytomaten is PLUS de goedkoopste.

Prijsbeweging van jaar geleden

Een jaar geleden knalde PLUS met haar Laagblijvers onder de concurrenten AH en Jumbo. Nu zijn prijzen meer gelijkgetrokken, maar wel op het lagere niveau dat PLUS introduceerde. Zo is de prijs voor komkommer bij Albert Heijn nu € 0,59 en vorig jaar € 1,08. Bij bloemkool ligt de prijs met € 1,80 een euro onder het peil van vorig jaar. Bij deze prijsvergelijking spelen marktinvloeden, door bijvoorbeeld klimaat, geen rol.

Of registreer je om te kunnen reageren.