Doorgaan naar artikel

West-Europeaan eet thuis ruim 10% meer tomaten

Hoe doet de meest gekochte groente het in diverse EU-landen in coronatijd? In Nederland neemt het thuisverbruik verse tomaten met 12% toe. Ook in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk stijgt de huishoudelijke aankoop van tomaten met 10% of meer. Maar niet alle tomatentypen worden meer verkocht. Daarnaast eten mensen minder tomaten in de horeca en catering.

In vrijwel alle EU-landen is tomaat de meest gekochte verse groente. Een uitzondering is het Verenigd Koninkrijk waar de wortel op de bovenste tree staat als meest gekochte groente. Er zijn verschillen in het belang van tomaten in het aankooppatroon van groenten. In Spanje neemt tomaat bijna een kwart in van de totale groente-aankoop. In Duitsland gaat het om ruim 15%, terwijl in Nederland slechts 10% van de gekochte groenten uit tomaten bestaat.

Duitsers kopen meer kleine tomaten en trostomaten dan ronde

In de eerste helft van 2020 kochten Duitse huishoudens vergeleken met voorgaand jaar 10% meer tomaten tegen een prijsstijging van 9%. Hiermee lagen de uitgaven dus 20% hoger, zoals blijkt uit data van het GfK-huishoudpanel.

Bijna de helft van de tomatenaankoop (in gewicht gemeten) bestaat bij onze oosterburen uit cocktailtomaten en minitomaten, waaronder cherry- en snoeptomaten vallen. In de eerste jaarhelft nam de verkoop van dit segment met 10% toe. Ook trostomaten gingen vaker over de toonbank, in tegenstelling tot ronde tomaten waarvan de verkoop 10% daalde.

Lees verder onder de foto

Online bestelde boodschappen doet het goed en de tomatenafzet in het bijzonder vaart daar wel bij.  - Foto: ANP/Robin Utrecht

Online bestelde boodschappen doet het goed en de tomatenafzet in het bijzonder vaart daar wel bij. – Foto: ANP/Robin Utrecht

Bitten kopen 10% meer tomaat online

In het Verenigd Koninkrijk nam de huishoudelijke aankoop van tomaten sinds de uitbraak van het coronavirus tot begin augustus met 14% toe. Dit blijkt uit data van Kantar. De kiloprijs bleef vrijwel stabiel. De groei komt vooral voor rekening van grotere volumes (+8%) per winkelbezoek, maar ook zijn er meer transacties genoteerd (+4%).

In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop online flink door. Inmiddels wordt 10% van de consumentenaankoop van tomaten online gedaan. In het Verenigd Koninkrijk is de ronde tomaat nog altijd een belangrijk product binnen het tomatenassortiment. Vorig jaar maakte deze nog een derde uit van de totale tomatenverkoop.

Nederlanders kopen meer snoep- en trostomaten

Nederlanders kochten dit jaar tot begin augustus vergeleken met vorig jaar 12% meer tomaten. Niet alle tomatensoorten deden het even goed. Uit supermarktdata van IRI tot begin augustus komt naar voren dat vooral ronde tomaten minder in trek waren. Zo daalde de verkoopomzet van rond met ruim een kwart en maakt dit tomatentype nog maar 6% van de totale tomatenomzet uit.

Bijna 40% komt voor rekening van snoeptomaten, gevolgd door de trostomaat met ruim een kwart aandeel. Naast een lagere verkoop van ronde tomaat noteren cherrytomaat en vleestomaat dit jaar ook een daling.

Tomatenverkoop in België 19% hoger

Sinds kort biedt Nielsen inzicht in de Belgische supermarktverkoop groenten en fruit. GroentenFruit Huis heeft een dataset afgenomen. De tomatenuitgaven in Belgische supermarkten stegen van januari tot en met augustus met 19% vergeleken met een jaar terug. De uitgaven aan biologische tomaten waren 37% hoger, maar slecht 5% van de tomatenverkoop is biologisch. Evenals in andere EU-landen zijn snoeptomaten en trostomaten hardlopers.

Share this

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin