Glas

Achtergrond

‘Nu zorgen dat teler verdient aan Buitenbeentjes’

GroentenFruit Huis en verspillingsplatform Kromkommer zijn het oneens over de omvang van verspilling van groente en fruit.

Beide organisaties reageren verschillend op de uitzending van Keuringsdienst van Waren afgelopen week over de verkoop van Buitenbeentjes door Albert Heijn. In de uitzending werd gesteld dat Buitenbeentjes normaal gesproken niet verspild worden, terwijl dat wel op de verpakking staat. Ook stellen de programmamakers dat Albert Heijn voor deze klasse 2 een veel lagere prijs betaalt aan de teler, maar de winkelprijs vrijwel gelijk is aan klasse 1.

Stichting Samen tegen Voedselverspilling

De programmamakers constateerden dat geen verspilling plaatsvindt in Nederland en in Spanje. Dat beeld klopt, zegt GroentenFruit Huis. “Om ook het kleine deel dat niet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet een goede bestemming te geven, worden tal van initiatieven genomen. Bedrijven zijn voortdurend bezig om deze producten te verwaarden. Hier worden steeds meer innovatieve oplossingen voor gevonden. Bedrijven en organisaties die zich hier voor inzetten werken samen in de Stichting Samen tegen Voedselverspilling, waar GroentenFruit Huis zich onlangs bij heeft aangesloten.”

Kromkommer is het daar niet mee eens. “Er zijn genoeg telers die juist wel last hebben van structurele verspilling en dat kunnen laten zien. En daarvoor hoef je niet helemaal naar Spanje. Ook gewoon in het Westland, Limburg of in onze eigen Flevopolder zijn er telers die moeten aanzien dat hun met liefde geteelde producten nooit op het bord belanden.”

Hele oogst afnemen

Geen verschil van inzicht lijkt te bestaan tussen GroentenFruit Huis en Kromkommer dat de telersopbrengst van producten als Buitenbeentjes omhoog moet. “Albert Heijn breekt de trend en legt als enige supermarkt kromme groente en fruit structureel in het schap. Ze verkopen ze zelfs voor de prijs van een klasse 1-product. Dat ze dat lukt is top, want dat betekent dat de consument inderdaad kromme groente en fruit omarmt en bereid is daar dezelfde prijs voor te betalen. Maar nu nog zorgen dat ook de teler hier iets aan heeft.”

In de uitzending zegt verspillingsexpert Toine Timmermans dat grote afnemers met gemak hele oogsten kunnen afnemen van leveranciers. Dat lukt niet altijd. AH-leverancier A.C. Hartman kwam in financiële problemen doordat de afzet van product dat niet aan de specificaties voldeed van Albert Heijn, verlieslatend was. Daar gingen de programmamakers verder niet op in.

Of registreer je om te kunnen reageren.