Glas

Achtergrond

‘Verwerking kan instrument versmarkt worden’

Een doorbraak met het verwerken en verwaarden van verspillingstomaten en mogelijk in de toekomst van overschotten, daar mikt het jonge bedrijf Food Fellows op.

Food Fellows is een initiatief van coöperatie Harvest House en richt zich op het verwerken van groenten uit reststromen tot hoogwaardige en verantwoorde producten. Voor een doorbraak is het nodig een voet tussen de deur te krijgen op de markt van sauzen en soepen. Commercieel directeur Rogier Hilkes van Food Fellows laat de 3 eerste producten zien: Verzegelbare transparante verpakkingen met de naam Souperdelicious (soep), The Lazy Fellow (pastasaus) en Tomatoblend (basissaus). De smaak verraadt dat het hier gaat om klasse 1-product. De troscherrytomaatjes en troscocktail waren immers rijp en van topkwaliteit toen ze losschoten bij het verpakken.

Verwerking van tomaten door Food Fellows. - Foto: Leo Duijvestijn
Verwerking van tomaten door Food Fellows. - Foto: Leo Duijvestijn

Verwerken reststromen werkt bij overaanbod, en vast ook bij verspilling

In de eerste instantie zochten de telers zelf afzet voor deze reststroom uit het pakstation Greenpack. Hiermee toonden zij dus zelf initiatief in het verspillingsvraagstuk. Maar Food Fellows heeft ook andere potenties. Verwerking kan ook een duurzame bestemming worden voor klasse 2 en zelfs op termijn een deeloplossing voor overvoering van de markt. Dat zegt directeur Harvest House Jelte van Kammen. “Als de markt op zijn gat ligt, is er voorraad en blijf je die rouleren. Dat is ook verspilling. Dan zou dit ook een instrument voor de versmarkt kunnen zijn.”

‘Verspillingstomaat’ deel van een groter plaatje

Food Fellows haakt aan op toekomstige consumptiepatronen waarin we meer eetmomenten, hogere eisen aan smaak en meer vraag naar authenticiteit zien. Dat het ‘verspillingstomaten’ zijn, is niet eens de hoofdzaak in het marketingverhaal. “Ja, het gaat hier om verspillingstomaten. Maar we willen dat het totale plaatje klopt. Daarin zijn smaak, gemak en authenticiteit minstens zo belangrijk”, zegt Hilkes.

Toch is het nog lastig bij retail binnen te komen, weet Van Kammen. “Dat is de les voor ons. We bieden het separaat van onze tomaten en paprika’s aan. Dat moet, omdat je te maken hebt met andere inkopers dan die voor vers. Die nieuwe inkopers kennen Harvest House niet.” Om de consument warm te maken, plant Hilkes proeverijen met mobiele kooktoestellen en socialemediacampagnes.

1 grote klant en het plan wijzigt

Aan de reacties op de horecabeurs Horecava begin januari te zien, laat een doorbraak niet lang op zich wachten. Maar proefzendingen betekenen nog geen contracten, weet ook Hilkes. Het is een spannende fase in de ontwikkeling van het bedrijf binnen Harvest House. De volgende beurs is de Fruit Logistica. Als 1 grote supermarktketen in Duitsland instapt, kan Food Fellows gelijk andere toekomstplannen schrijven. Dan is de 3 miljoen kilo die jaarlijks in Greenpack beschikbaar is niet meer voldoende. Dat biedt kansen voor het duurzaam verwerken van reststromen van de teeltbedrijven zelf. Nu wordt dus alleen uitval bij het verpakken verwerkt tot soep en kant-en-klaarpastasaus. Afgelopen jaar lag er overigens al wel een basissaus bij Hoogvliet, Makro en Lidl (Verspil me nietjes).

Food Fellows is vijfde dochter van Harvest House

Je zou kunnen zeggen dat Food Fellows de vijfde dochter is geworden van Harvest House, naast andere handelsbedrijven als Terra Natura International en recentelijk toegevoegd verwerker Snijpunt. Van deze laatste snijderij worden ook paprikadelen en uiensnippers in de saus verwerkt.

De telers zijn dus eigenaar van Food Fellows, waarvoor binnen enkele jaren resultaat wordt verwacht en verwaarding van de reststroom. Harvest House sluist het resultaat van de handelsbedrijven terug naar telers. Het resultaat van de handelsbedrijven in 2018 was zeer hoopgevend. De bedrijven groeien door, aldus Van Kammen.

Of registreer je om te kunnen reageren.