Glas

Achtergrond

PLUS daagt discounters uit met prijsverlaging

Supermarktketen PLUS heeft zich met een prijsverlaging voor 49 agf-producten onder of op het prijsniveau van Aldi en Lidl gevestigd.

In vergelijking met Albert Heijn en Jumbo heeft de prijsverlaging een prijsafstand opgeleverd die voor sommige producten opmerkelijk is, zoals komkommer, waarbij de prijs van € 0,69 circa 30% onder het niveau van AH ligt en 25% onder Jumbo’s prijs. Dat is op te maken uit eigen prijsvergelijkingen van PLUS die het op de winkelvloer aan klanten toont, en klopt met prijzen op de websites.

De grootste prijsverlagingen zitten overigens in het Spaanse productpakket. The Greenery is een van de leveranciers voor deze producten, blijkt uit de verpakking van onder meer komkommer.

PLUS communiceert een eigen prijsvergelijking in de winkels.
PLUS communiceert een eigen prijsvergelijking in de winkels.

Laagblijvers

De prijsverlagingen bij PLUS op een serie hardlopers in het pakket (sociaal pakket genaamd) beloopt maximaal 30%. In totaal heeft PLUS 49 zogenoemde laagblijvers geïntroduceerd.

Niet duidelijk is of de prijsverlaging iets betekent voor de overgang naar Nederlands product de komende weken, omdat de prijzen nu vooral voor Spaanse zijn verlaagd. PLUS houdt de prijzen laag, maar laat deze wel fluctueren. AH heeft met ‘goedkoopje’ ook zo’n lijn producten. Juist AH ziet zijn marktaandeel van winkels in Nederland licht teruglopen.

Op basis van de prijsverschillen met Aldi, Lidl, AH en Jumbo is een tegenreactie met prijsverlagingen bij concurrenten niet uit te sluiten. Vrijdagmorgen 1 februari was dat echter niet zichtbaar op de websites van AH en Jumbo.

Bestaand beleid

Overigens zijn niet alle producten fors in prijs verlaagd. De Conferenceprijs van € 1,69 wijkt nauwelijks af van de prijzen bij AH en Jumbo (€ 1,70). In de PLUS-winkel waar Groenten&Fruit de prijzen controleerde, kwamen de Conferenceprijzen overigens uit op € 1,49 per kilo. Volgens de winkelchef heeft een aantal winkels van PLUS al langer een lokale laagste prijsgarantie voor een serie producten. Met de actie van laagblijvers is dat nu landelijk uitgerold.

Na droge kruidenierswaren nu ook zogeheten Laagblijvers in het agf-schap bij Plus. - Foto: Sander Koning
Na droge kruidenierswaren nu ook zogeheten Laagblijvers in het agf-schap bij Plus. - Foto: Sander Koning

Foutjes op de winkelvloer

In de winkel die we bezochten, viel op dat biologische en gangbare courgettes beide onverpakt naast elkaar liggen. Dat is niet de beoogde verkoopwijze van biologisch in supermarkten, waar biologisch standaard in verpakking ligt naast onverpakte gangbare vruchten om vermenging te voorkomen. Ook zouden de gangbare paprika’s uit Nederland komen, maar dat is onwaarschijnlijk.

PLUS liet donderdag 31 januari in een reactie weten dat de prijsverlaging niet ten koste gaat van de opbrengst voor telers. Die telers zoeken juist naar een grotere marge om investeringen in milieumaatregelen op het bedrijf voor On the Way to PlanetProof terug te verdienen.

Of registreer je om te kunnen reageren.