Glas

Achtergrond

Klant betaalt btw-stijging niet na agf-prijzenslag

Feitelijk is de btw-verhoging op groenten en fruit voor klanten nu teruggedraaid door de prijzenslag. Vraag is wel wie de btw-verhoging gaat betalen.

Dat zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen over de prijzenslag die woedt in Nederland. Dat betekent dat de klanten – door de lagere prijzen – feitelijk nu niet opdraaien voor de btw-verhoging van januari. De rekening daarvoor wordt nu elders neergelegd.

Gemiddeld heeft elke supermarktketen die de prijsverlaging van Plus volgt een margeverlies van 0,2 tot 0,4 procentpunt, zo schat Sloot het effect in van de prijzenslag. Dat kan goedgemaakt worden met meer omzet, maar als andere ketens volgen met lagere prijzen, is het lastig voor Plus om meer klanten te trekken.

Concurrenten volgen

Het databedrijf Supermarktscanner zag dat de prijsverlaging bij verschillende ketens navolging had (Jumbo, Vomar, Dekamarkt). Ook uit prijsonderzoek van Groenten en Fruit blijkt dat de ketens Lidl, Aldi en ook Albert Heijn veel agf-prijzen hebben aangepast naar het niveau van Plus of eronder.

Zorgen GroentenFruit Huis

Als andere supermarktketen volgen met hun prijsverlaging, kan het margeverlies op groente en fruit dus niet goedgemaakt worden door meer omzet. In dat geval moeten de ketens de rekening voor de prijsverlaging zelf betalen of scherper inkopen bij leveranciers. Dat signaal is er nog niet, maar bij GroentenenFruitHuis klinkt de zorg door dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. “Plus heeft al laten weten dit niet aan de telers door te berekenen, maar bij de andere ketens hebben we dit nog niet gehoord”, aldus een woordvoerder.

Wijziging bij AH

Supermarktscanner zag nog een andere beweging bij Albert Heijn. De marktleider heeft deze week de goedkope lijn producten ‘Goedkoopjes’ geschrapt en vervangen door ‘Prijsfavorieten’. Daarbij zijn er 148 producten die vorige week nog het label Goedkoopje hadden, nu geen Prijsfavoriet. Het gaat hierbij onder andere om komkommer en bloemkool, die dus niet meer tot de goedkope productlijn behoren. Het prijsniveau voor deze goedkope productenlijn is niet aangepast.

Of registreer je om te kunnen reageren.