Doorgaan naar artikel

Overgang naar Spaans seizoen in mineur

Het ging eind oktober bij de Spaanse beurs Fruit Attraction veelvuldig over de overgang van Nederlands naar Spaans seizoen. Het is een moeizame overgang, voor paprika zelfs dramatisch door een opstapeling van kwaliteitszaken en overvolle exportmarkten.

De invloed van Spaanse glasgroenten was in oktober relatief sterk voelbaar op de Nederlandse afzetmarkt. De eerste aanzet werd eigenlijk al gegeven in september, maar met een valse start. Het was ZON die al in de tweede week van september Spaanse komkommer veilde. Daarmee werd een gat opgevangen in Venlo in de komkommeraanvoer. ZON constateerde al snel dat de Spaanse komkommer in september nog niet gewenst was. Het was te vroeg voor de markt, waarna ZON besloot de aanvoer te onderbreken en in oktober weer op te starten.

Forse prijsdruk paprika

Bij paprika is de staart van het seizoen dramatisch geweest. Echt ontsnappen aan die prijsdruk was niet mogelijk bij de kleurtjes. Op de klok van The Greenery werd oranje paprika in ruime hoeveelheden in week 42 en 43 voor een paar dubbeltjes verkocht. Eind oktober kwam een opleving in de markt voor de laatste Nederlandse paprika. Toch concludeert ZON in het ledenblad dat de prijsvorming van paprika over het hele seizoen wel beter is dan andere jaren. Of dat op teeltbedrijfsniveau ook zo uitpakt, zal sterk verschillen door kwaliteitsproblemen en de uitgeselecteerde volumes klasse 1 en uiteraard de contractvorm.

€ 1,50 per doos

De prijskopers op de markt hoefden niet lang te zoeken naar goedkope partijen. In de handel werd Spaans product aangeboden voor € 1,50 per doos. Dat is nog geen vergoeding voor de doos en transport. Volgens Bob van Bruggen, verkoper van handelsbedrijf Valstar, toont de markt zich bijzonder prijsbewust, vooral in de groothandel waar de prijs in zo’n overgang extra gedrukt wordt. Grotere afnemers willen marktconform beleverd worden, maar houden wel langer vast aan Nederlandse paprika in zo’n lastige markt.

Geen export paprika VS

De Nederlandse kwaliteitsproblemen zijn wel de rode draad voor een verklaring over de prijsmalaise voor rode paprika. Die is namelijk niet alleen aan de Spaanse aanvoer toe te schrijven. Naast die Spaanse aanvoer en kwaliteitsproblemen op de Nederlandse markt, liepen bestaande exportmarkten ook vol met eigen product en paprika-import. Als Nederlandse paprika zich kwalitatief niet kan onderscheiden, vallen markten als de VS weg.

Tekst gaat verder onder tweet

Zo stelt handelsbedrijf Levarht in Aalsmeer dat het geen zin had om in september nog paprika naar de Verenigde Staten te vliegen. “We zijn begin september gestopt met alle kleuren. Het is normaal dat als de kwaliteit goed is, we tot net voor Thanksgiving kunnen doorgaan (28 november; red.)”, zo laat het bedrijf weten. Op de Amerikaanse markt zijn afgelopen weken ook bodemprijzen gerealiseerd met Canadese en Mexicaanse paprika van $ 8-$ 10 per doos. “Het heeft dan geen zin om Nederlandse uit te sturen.”

Volgens het handelsbedrijf heeft de Nederlandse paprikateelt een uitdaging voor de komende jaren om de grotere hitte in de zomers goed op te vangen en zo de Amerikaanse handel langer in de benen te houden.

Eigen komkommerteler eerst

Bij groothandelsbedrijf Van Aarle in Schijndel gaat de overgang van Nederlandse naar Spaanse niet volgens één formule. Bij aubergine is het handelsbedrijf twee tot drie weken eerder overgeschakeld, omdat het een kleiner product is en een andere afweging wordt gemaakt dan voor komkommer, waar Van Aerle product betrekt van een eigen teler. Die teler is in week 45 uitgesneden. Dan vindt de overgang plaats. Die laatste week verwacht inkoper Iwan van Giersbergen dat ook komkommer met oplopende prijzen te maken krijgt. “We gaan eigenlijk altijd iets langer door met Nederlandse, omdat de eerste Spaanse komkommers iets gelig ogen. Als de meeste zijn overgeschakeld, gaan wij nog even door met Nederlandse.”

Bij paprika kan een inkoper voor klanten als groentespeciaalzaken niet veel met goedkope kleine paprika. Van Giersbergen: “We kunnen niet rommelen met sorteringen. Onze winkels willen 80+-maten.” Ook hier is Van Aarle twee tot drie weken eerder overgestapt naar Spaans product.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin