Glas

Achtergrond

Scholieren meer betrokken door Go Go Greenhouse

Scholieren die vakantiewerk doen bij de tuinder zijn potentiële geschoolde medewerkers voor later. Go Go Greenhouse organiseert daarom de Go Go Greenweek.

In juni werd in het Westland het project Go Go Greenhouse van Glastuinbouw Nederland gelanceerd. Het doel is scholieren die in vakanties en op zaterdag in de kas werken, een compleet beeld te geven van wat de glastuinbouw te bieden heeft. In de herfstvakantie volgt de campagne Go Go Greenweek. “Een mooi moment, omdat juist in vakanties scholieren actief zijn in de kassen”, aldus projectleider Agnes van den Berg.

Agnes van den Berg: "Sommige bedrijven hebben juist in de herfstvakantie meer tijd om de scholieren extra aandacht te geven." - Foto: Vakblad voor de Bloemisterij
Agnes van den Berg: "Sommige bedrijven hebben juist in de herfstvakantie meer tijd om de scholieren extra aandacht te geven." - Foto: Vakblad voor de Bloemisterij

Wat biedt Go Go Greenhouse?

“Nog steeds heeft een deel van de Westlandse jeugd een bijbaan in de kas. Daarmee hebben ondernemers goud in handen. Tenminste, als ze de jeugd enthousiast weten te maken voor de sector. Go Go Greenhouse biedt hen hiervoor tools, en hoe leuk is het als alle Westlandse glastuinbouwondernemers tijdens de herfstvakantie iets extra’s doen voor hun jeugd.”

Vanwaar Go Go Greenweek?

“Op onze vraag aan eerder deelnemende ondernemers of ze weer hun scholieren op een andere manier aandacht willen geven, kwam de wens iets centraal te organiseren. Vandaar dat de Go Go Greenweek in het leven is geroepen.”

De zomervakantie is toch een beter piekmoment om scholieren een reëel beeld van de sector te geven?

“De glastuinbouwsector draait het hele jaar door. Sommige bedrijven hebben juist in de herfstvakantie meer tijd om de scholieren extra aandacht te geven.”

Is het project een succes?

“Reacties van deelnemende ondernemers zijn positief. Ze erkennen het belang de jeugd een completer beeld te geven van de sector. Ze herkennen dat scholieren om geld te verdienen het werk in de kas prima vinden, maar later niet in de tuinbouw willen werken. Dit besluit is echter gebaseerd op werkzaamheden die zij in de vakantie doen. Als bijvangst noemen ondernemers dat de scholieren na deelname aan Go Go Greenhouse meer betrokken zijn bij het bedrijf en het proces. Ze stellen vaker vragen. Voor de ondernemer een mooie manier om de talenten te herkennen.”

Hoe is de ervaring van scholieren?

“De scholieren waarderen de activiteiten die de deelnemende bedrijven organiseren zeer. Ze krijgen meer inzicht en daarmee meer gevoel bij het bedrijf en de glastuinbouwsector. En hopelijk gaan ze daardoor ook positiever over de sector denken en praten. De vele, ook wel nieuwe banen in de glastuinbouwsector, verrassen de jeugd. Dat inzicht krijgen ze alleen als ze een compleet beeld van de sector hebben en niet een eenzijdig beeld via het vakantiebaantje.”

Hoeveel bedrijven doen mee?

“Na 4 maanden dat het project nu draait, staat de teller op 30 deelnemende glastuinbouwbedrijven, waarvan 22 uit de sierteelt.”

Is er een speciaal doel wat betreft deelnemende bedrijven?

“We streven elke keer naar groei van het aantal deelnemende bedrijven. Een belangrijk doel is ook bewustwording bij de ondernemer, dat hij iets kan doen aan de imagoproblematiek van de sector onder de jeugd. Dat bereiken we ook via media en spreekgelegenheden. Dus het doel gaat verder dan alleen het vergroten van het aantal deelnemende bedrijven. Dit jaar focussen we ons met name op Westland. Vanaf 2020 rollen we het langzaam verder uit.”

Of registreer je om te kunnen reageren.