Glas

Achtergrond

Markt: Scherpe acties peren ‘in omschakeling’

‘Superstunts’ zijn volop zichtbaar voor de nieuwe oogst Conference peren.

Zodanig zelfs dat een teler zich afvraagt of fruit dat geteeld wordt volgens PlanetProof wel genoeg gecompenseerd wordt. Als de teler € 0,50 krijgt voor een kilo peren is dat te weinig voor zijn inspanningen. Deze week vragen Aldi, Lidl en een reeks kleinere ketens € 0,99 of € 1,00 voor een kilo Conference.

Lees ook: Schouten: Onthul wat supermarkt aan boer betaalt

Op basis van de advertenties valt niet op te maken of supermarkten voor hun peren bereid zijn kleinere maten op te nemen. Supermarkten willen los product alleen in de maat 60-70 millimeter terwijl de meeste peren 55-60 millimeter zijn.

Attentie nieuwe oogst

Het actiebeeld van Conference voor op of net onder de euro is niet vreemd en bij de start van het seizoen een goede manier om attentie te krijgen voor de nieuwe oogst. Het gaat om de vaste prijzen in het seizoen. Ook is interessant wat Jumbo gaat doen met de seizoensaanbiedingen hardfruit. De laatste 2 jaar zette Jumbo een scherpe trend voor supermarktprijzen voor Nederlands hardfruit.

Voorlopig heeft marktleider AH losse Conference voor € 1,79 en buitenbeentjes voor € 1,49. Daar lijkt de marge het hoogst voor de marktleider. Op een schaal kost de Conference € 1,99.

Lastige start België

Op de Belgische veilingen lijkt de start van het afzetseizoen weinig hoopgevend. De middenprijs van week 35 lag op € 0,47 per kilo. Vorig jaar was dat ruim boven de € 0,50 en in 2016 er net iets onder.

Of registreer je om te kunnen reageren.