Glas

Achtergrond

Investeringsimpuls Britse tomatenteelt

De Britse tomatenteelt is in ontwikkeling door nieuwbouw en uitbreiding in specialty-rassen. Het is niet alleen maar hosanna, blijkt uit prijsgegevens van de dagmarkt.

Een Britse delegatie van de vruchtgroentesector bezocht vorige week Nederland voor een studietrip over robotica. “Robotica staat met stip op één als belangrijke ontwikkeling”, zei Phil Pearson, eigenaar van tomatenbedrijf APS Growers en voorzitter van de technische werkgroep van British Tomatoes. De trip was georganiseerd door Horticultur AHDB, voor onderzoek naar een soort productschap.

Investeringsimpuls

De Britse tomatenbedrijven breiden wel uit, maar de belangrijkste drempel daarbij zijn de te verwachten tekorten op de arbeidsmarkt en de hogere kosten om na de brexit personeel te laten overkomen. De Britse tomatenbedrijven staan bekend om hun relatief grote aandeel in specialties.

Als alle bekende bouwplannen zijn uitgevoerd, kan de Britse teelt springen naar een totaal areaal van 230 hectare

Twee vertegenwoordigers van rassenfirma’s stellen onafhankelijk van elkaar dat de Britse tomatenteelt nu een investeringsimpuls doormaakt. Als alle bekende bouwplannen zijn uitgevoerd, kan de Britse teelt springen naar een totaal areaal van 230 hectare, schat een van hen. Heeft dat te maken met de brexit?

Twee vertegenwoordigers van rassenfirma’s stellen onafhankelijk van elkaar dat de Britse tomatenteelt nu een investeringsimpuls doormaakt. - Foto: ANP
Twee vertegenwoordigers van rassenfirma’s stellen onafhankelijk van elkaar dat de Britse tomatenteelt nu een investeringsimpuls doormaakt. - Foto: ANP

Aantrekkelijk perspectief

De positie van de Britse tomaten wordt er na de brexit niet slechter door, is de verwachting. In bijna alle modellen die rondgaan, zal de prijsvorming voor Britse tomaten gestimuleerd worden door duurdere import van het vasteland. Dat is een aantrekkelijk perspectief om aan teeltuitbreiding te beginnen.

De verkoopwaarde van de Britse tomaten bedroeg in 2017 circa 190 miljoen pond op een totaal voor tomaten van 740 miljoen pond (inclusief import)

De Britse tomatenconsumptie heeft weer lucht gekregen na lastige jaren in 2014 en 2015 waarin de retailomzet terugliep door intense prijsconcurrentie tussen retailers. In 2016 begon de markt te kantelen en in 2017 werd weer groei in de tomatenafzet gesignaleerd, vooral door de premiumsoorten. De verkoopwaarde van de Britse tomaten bedroeg in 2017 circa 190 miljoen pond op een totaal voor tomaten van 740 miljoen pond (inclusief import). Het merendeel van de Britse tomatenproductie is ondertussen al ingericht met specialtytypes (vooral tros). Supermarkten maken daarin nieuwe keuzes door recent bijvoorbeeld cocktailtomaten te schrappen en bij de prijsvechters juist piccolocherry te introduceren.

Prijs wisselend

Het tomatenseizoen voor Britse telers lijkt dit seizoen voor rond en tros sinds week 19 aan een aardige reeks bezig, met prijzen die boven het niveau 2017 liggen. Dat laat het prijsoverzicht van de statistische dienst Defra zien, dat bij tros mogelijk ook specialtytypes opneemt. De groothandelsprijzen voor Brits product laten voor de Britse cherry een ander beeld zien. De prijs per kilo is op de groothandelsmarkt op £ 1,52 uitgekomen in week 23. Al sinds week 17 blijven de prijzen ver achter bij 2017.

In het beeldmerk van de British Tomatoweek (eind mei) was dit jaar voor het eerst naast een klasieke losse tomaat aandacht voor meer premiumtypes.
In het beeldmerk van de British Tomatoweek (eind mei) was dit jaar voor het eerst naast een klasieke losse tomaat aandacht voor meer premiumtypes.

Zoeken naar onderscheid

In die trend naar meer specialtyteelt zoeken Britse telers naar typisch Britse tomatenvariëten. Zij zijn verenigd in British Tomatoes. Het streven is kleine zaadhuizen te interesseren in het ontwikkelen van aantrekkelijke variëteiten voor de Britse markt. Doel is de positie van de Britse teelt te versterken ten opzichte van het buitenland. Dat is beschreven in het onderzoeksdocument op de website van British Tomatoes en geschreven voordat de brexit-discussie echt op gang kwam.

De telers blijven werken aan hun imago met de British Tomato Week en hopen dat klanten een meerprijs zullen kopen, zoals dat bij aardbeien gebeurt in de week van Wimbledon. Want, zo stelt een ingewijde uit de Britse productie: ‘De meeste klanten komen een winkel binnen en kopen nog steeds gewoon het goedkoopste product, of het nu uit Spanje komt of Engeland of Nederland.’

Of registreer je om te kunnen reageren.