Glas

Achtergrond 7 reacties

Tomatenprijzen zakken

Het is voor telers bijzonder teleurstellend dat het donkere weer met matige productie niet leidt tot een fatsoenlijke tomatenprijs.

De markt zakte afgelopen week verder weg. Een handelaar noemt dagprijzen tussen de 18 en 24 cent per kilo. Een teler weet dat ook partijen voor lagere prijzen zijn verkocht tot het niveau van het dieptepunt vlak na de Ehec-uitbraak.

De markt wordt ook afwachtender. Afnemers nemen moeilijker posities in op de weekcontractenmarkt. De dagmarkt biedt voldoende aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Daar kunnen de afnemers zich in gaan vergissen, stelt een handelaar. De lagere productie moet de komende dagen tot een betere verhouding van vraag en aanbod leiden. Hij verwacht een hoger weekprijzenniveau.

Iets beter presteert de cocktailklasse met prijzen van 50 tot 60 cent. Dat is nog onder kostprijsniveau. Vandaag was nog altijd niet duidelijk of de Europese Commissie toestaat dat telersverenigingen gecoördineerd product uit de markt nemen. Door de nieuwe extra druk op tomatenprijzen loopt de Ehec-schade in weer een hoger tempo op.

Bron: agd.media - Auteur: Jeroen Verheul

Laatste reacties

  • no-profile-image

    T.O.vO

    bouw nog maar een paar Ha bij hoor!
    lekker doorgaan zo!

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    Denk dat de tomatentelers eens heel goed alles op een rijtje moeten gaan zetten voor de toekomst, alles op ehec geven is een matig excuus voor de mineur van de huidige prijzen.. Het individueel en veelvuldig aanbieden van grote partijen door tuinders tegen dumpprijzen (10-20 cent/kg) is geen goede zaak. Ook zal er eens goed gecoordineerd moeten gaan worden hoeveel hectare er van elk type/soort/variant tomaat komt. Er moet meer evenwicht komen, het moet exclusiever en vooral duidelijker mbt de consument. Het areaal zal zeker niet meer mogen toenemen de komende 5 jaar en samenwerking is een pré !! Er moet gefuseerd worden tussen Nederlandse en Belgische afzetverenigingen, zo niet dan is er nog maar een oplossing,...... sanering in de breedte met minimaal 33 %.

  • no-profile-image

    Joopie

    @ hans de groentechef

    Deze meneer heeft helemaal gelijk!

  • no-profile-image

    saelens koen

    Hoe is het mogelijk dat jullie in Nederland bedrijven bouwen van 30 tot 100 hectare ??
    Je weet toch dat je daarmee de markt kapot maakt ! !
    Ik heb 1.1 hectare gebouwd in 1993 , er zal zeker nooit bijbouwen , we leven er heel goed van en gaan ieder jaar min. 2 keer op vakantie, waarom zo groot bouwen eigenlijk ? Nog enkele jaren en dan hebben wij geen kredieten meer , jammer voor ons dat je alles kapot doet met jullie tomatenfabrieken ! Om dan nog maar te zwijgen over het feit hoe slim het was om geen verkoop meer te organiseren met het beste instument ter wereld , de klokverkoop.

  • no-profile-image

    puur natuur tomaat

    Elkaar gesusidieerd kapot maken en als er dan de klad in komt door net als nu de Ehec, dan weer gaan vragen om overheidssteun.Het wrange hieraan is dat er ook nog grote nieuwe locaties uit de grond worden gestampt zoals in Dinteloord, onbegrijpelijk zeker omdat er reeds wachtlijsten zijn voor toewijzing van volkstuintjes, omdat de mensen niet meer vertrouwen op deze niet natuurlijk producten welke op speciale bodems met kustlicht worden geteeld. Op alle fronten geen gezonde situatie.

  • no-profile-image

    Jacobus

    Het wordt tijd dat milieugroeperingen, overheid, buurtbewoners nu eens echte argumenten aanvoeren om de bouw van nieuwe kassen tegen te gaan. De sector zelf ziet het volgens mij niet. Met gereduceerde energiebelasting, GMO subsidie en overheidssteun zijn we buitenlanders aan het werk aan het houden. Oftewel een sociale werkplaats voor Polen. Dit kun je niet meer uitgelegd krijgen. En waarom zo moeilijk doen. Het blijft vraag en aanbod. Is dat niet in balans dan krijg je excessen, zowel positief als negatief. Als je daar wat aan wilt doen heb je twee optie's, vraag vergroten en aanbod reguleren. Zoals wel gebleken is ALLES BULK dus zo snel mogelijk alles bij elkaar zodat we gezamenlijk de consument kunnen bestoken met reclames zoals die van Carglass en daarnaast gezamenlijk werken aan een smaakvol, kwalitatief hoogwaardig product. Verder mag iedereen aan ons product verdienen, maar niet meer dan de waarde die wordt toegevoegd. Ten slotte zijn er maar twee schuldigen en dat zijn de producenten(zij weten de consumenten niet te overtuigen) en de consument(zij kiezen vaak uit onwetendheid slechts op basis van prijs)

  • no-profile-image

    De groenten manager

    Helaas is het al vele jaren hetzelfde.
    Zodra er teelten elders mislukken worden er bij de grotere bedrijven verhoudingsgewijs veel geld verdiend.
    Vervolgens en gaan veel bijbouwen zonder zich af te vragen of de markt dat wel aankan ipv te reserveren ingeval deze teelten elders niet mislukken.(water) Dit zijn de bekende cyclussen zonder economisch na te denken.
    Met de Rabobank voorop
    .
    Maar met

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.