Glas

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

NMa vindt nog te veel fouten in energierekeningen

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is tevreden over het hoge percentage rekeningen dat veel energieleveranciers en netbeheerders inmiddels structureel op tijd weet te verzenden. De scorekaart over het tweede kwartaal van 2007 laat zien dat veel bedrijven boven de gestelde norm liggen.

De energieleveranciers die onder de gestelde tijdigheidsnorm van 98%
presteren (o.a. RWE, NV ONS Energie, E.ON, Rendo Energie, DONG Energy en Cogas
Energie), zitten volgens de NMa veelal middenin trajecten waarbij een nieuw
factureringssysteem wordt ingevoerd. Dit leidde tot verslechteringen in de
tijdigheid van hun rekeningen. De NMa heeft met deze partijen afgesproken dat
zij uiterlijk september dit jaar volgens de gestelde norm presteren. De
toezichthouder ziet bij ConsuWijzer vooralsnog geen toename in het aantal
klachten over de tijdigheid van nota’s.

De NMa controleert naast de tijdigheid ook hoe het is gesteld met de
correctheid van energierekeningen. De toezichthouder constateert dat
energierekeningen over het algemeen te vaak fouten bevatten en dat klanten niet
in staat zijn energierekeningen zelfstandig te controleren. Daarom controleert
de NMa dit jaar wederom verstuurde rekeningen op correctheid. Steekproefsgewijs
onderzoekt de NMa of op alle onderdelen van de nota de juiste tarieven in
rekening worden gebracht en of het eindbedrag op de nota klopt. De NMa is met
brancheorganisatie EnergieNed in gesprek over welke aanpassingen kunnen worden
doorgevoerd om de controleerbaarheid van facturen te verbeteren. Hierbij vindt
de NMa het van belang dat mensen zelf het eindbedrag op hun rekening kunnen
narekenen.
Op de website van de Directie Toezicht
Energie van de NMa zijn de scorekaarten over het tweede kwartaal van
dit jaar te vinden.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.