weblog

‘Arbeid is grootste zorg’

Kosten, zoals energie en kunstmest, lopen hard op, maar mijn grootste kopzorg is beschikbaarheid van arbeiders.

Kennisplatform Foodservice Nederland meldt dat de omzet in de foodsector bijna terug is op het niveau van 2019. Een groot aantal speciaalzaken doet het erg goed, maar bedrijven waar ik het als zachtfruitteler ook van moet hebben, zoals cateraars en bedrijfskantines, gaat het veel minder goed. En dat is te merken. Veel van mij collega’s hoor ik klagen.

Dat klagen gaat over nog veel meer, zoals over onze kosten die hard oplopen. Denk aan energie, kunstmest en andere grondstoffen en ook de kosten van transport. En een andere – in mijn ogen misschien wel de grootste – kopzorg is die over arbeid. Die is duur en wordt niet goedkoper, maar arbeid moet vooral maar beschikbaar zijn. Je kan nergens komen of je hoort erover. Restaurants blijven een paar dagen dicht of sluiten eerder, winkels waar een brief aan de deur hangt, vrachtwagens en busjes met de vraag naar personeel.

Leidinggevend personeel vinden is echt een probleem

Beloning arbeid

Met de oogst is het misschien nog wel mogelijk om genoeg handjes te krijgen, maar leidinggevend personeel is echt een groot probleem. Natuurlijk zijn er nog knoppen om aan te kunnen draaien. Denk aan een goede beloning, betere doorgroeimogelijkheden en tiptop huisvesting. Maar het allerbeste is om personeel dat je hebt ook zien te behouden. Dat betekent zorgen voor een goede werksfeer en goed werkgeverschap. Ook niet altijd makkelijk, maar nieuwe mensen moeten zoeken in een erg schaarse markt is helemaal een probleem, zeker in een arbeidsintensieve sector als het zachtfruit.

Dus die geluiden uit de foodsector, waar ik mee begon, die zijn eigenlijk vooral een opsteker. Een voor heel de foodsector voorspelde totale omzetgroei voor volgend jaar van 7%, laten we hopen dat we daarvan mee kunnen profiteren.

Of registreer je om te kunnen reageren.