weblog

‘Filefruit maakt van ergernis een fruitmoment’

De Nederlandse fruittelers koppelen met de campagne Filefruit de fruitoogst aan de septemberfiles.

Alle vakanties weer voorbij en regen op de maandagochtend. Dus we stonden vanmorgen weer in de file. En vanmiddag niet anders. Alle tijd en gelegenheid om ook wat aandacht te besteden aan het oppeuzelen van een appel en een peer. En dat zouden meer mensen moeten doen, want 7 op de 8 volwassenen halen de aanbevolen hoeveelheid van 2 stuks fruit per dag niet.

Aansluiting bij ‘De Fruitigste’

De Nederlandse Fruittelersorganisatie NFO heeft de handen ineengeslagen met het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en afzetpartijen Fruitmasters, The Greenery en Vogelaar Vredehof. Dat het initiatief bij de NFO lag is te zien aan het feit dat de stijl van Filefruit aansluit bij die van NFO fruitpromotiecampagne De Fruitigste.

Hollands en importfruit

In het persbericht heeft Karin Bemelmans van het meer algemene NAGF ook in meer algemene zin over het nut van meer fruit eten; ook importfruit lift immers mee in dit plan waar zowel teelt als handel aan meebetalen. In dezelfde alinea maakt NFO-voorzitter Gerard van den Anker duidelijk dat het toch echt het slimst is om een lekker frissen Nederlandse appel of peer te eten.

Met de Migo maakt Fruitmasters al wat langer reclame voor de peer in de auto (zonder te kliederen, want nét iets steviger). - foto G&F
Met de Migo maakt Fruitmasters al wat langer reclame voor de peer in de auto (zonder te kliederen, want nét iets steviger). - foto G&F

Optimistische campagne

Dat eet achter het stuur sowieso een stuk makkelijker dan een sinaasappel of een kiwi. En het Nederlandse hardfruit is nu verser dan vers. Dat er nú geoogst wordt had in het bericht voor de algemene media nog wel even extra benadrukt kunnen worden, want niet iedereen weet dat. Maar desalniettemin alle lof voor deze optimistische campagne, die de opmaat mag zijn naar een beter fruitseizoen dan wat we net achter de rug hebben.

Flitsend promotieteam

De campagne Filefruit loopt van vandaag tot en met zondag 29 september. Tijdens de campagne is een speciale radiospot te horen op Qmusic en Skyradio. Ook zal op social media en in verschillende verkeersapps aandacht aan Filefruit worden geschonken, onder meer op Weerplaza en Buienalarm. Op donderdag 26 september is er nog een flitsende actie, waarbij een Filefruit promotieteam in de namiddag appels en peren uitdeelt aan automobilisten op weg naar huis. Dan worden ook de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek naar eetgedrag achter het stuur. Bij deze actie haakt onder meer bedrijfscateraar Vitam aan, die ook wil stimuleren dat werknemers Filefruit meenemen voor onderweg.

Of registreer je om te kunnen reageren.