commentaar

‘Op zoek naar zekerheid’

Na weer een beroerd jaar in de peren is dit misschien het juiste tijdstip voor introductie van de termijnmarkt.

De termijnmarkt belooft geen hoge(re) prijzen, maar biedt zekerheid. De teler kan tegen een kostprijs+ zijn peren aanbieden.

De Belgische DLV wil dit najaar in Nederland starten met een termijnmarkt voor Conference. In België hebben zich al 70 telers verenigd in een Fruit Trading Company. Ook hier is de slechte afzet de dieperliggende reden. Dirk Coucke van de Belgische DLV heeft ervaringen met termijnmarkten voor varkens en melk. In Nederland is al veel langer een termijnmarkt voor aardappelen.

Zekerheid over de prijs

Het principe voor de termijnmarkt is simpel: de teler biedt tegen een prijs zijn Conference aan. Natuurlijk zit hierin een marge bovenop de kostprijs. In het contract staan afspraken over levering, sortering, kwaliteit et cetera. Een afnemer kan deze partij, te leveren op een tijdstip in de toekomst, kopen. Voor beide partij bestaat zekerheid over de prijs. Ligt de dagprijs op het afgesproken tijdstip hoger, dan heeft de teler pech. Ligt deze lager, dan doet hij goede zaken.

Het initiatief leidt tot uiteenlopende en felle reacties in de markt

Service2Fruit

In Nederland haakt handelsplatform Service2Fruit aan. Telers kunnen voorlopig tot maximaal 30% van hun productie aanbieden. De afrekening in plussen en minnen op de dagprijs geschiedt aan het einde van het seizoen. Telers betalen 1,5 cent per kilo aan transactiekosten.

Het initiatief leidt tot uiteenlopende en felle reacties in de markt. Enkele telersverenigingen en veilingen zijn enthousiast, en zien hierin een meerwaarde. Anderen denken dat de veilingklok en/of contracten tot een betere prijs leiden.

Transparantie

De tijd zal het leren. Voorwaarde voor succes is transparantie. Om een juiste inschatting van de prijs te kunnen maken is massa én inzicht nodig in aanbod (areaal) en vraag. En dat laatste is best lastig. De inkopers laten zich niet in hun kaarten kijken.

In de varkenshouderij liep het Belgisch initiatief in Nederland vorig jaar stuk. De varkenshouders vertrouwden het niet. Zij waren te bang een mogelijk hogere dagprijs te missen. Toegegeven, het is een andere markt, en met andere spelers. Coucke laat zich erdoor niet uit het veld slaan. Hij denkt al verder: appels, tomaten, aardbei.

Of registreer je om te kunnen reageren.