Doorgaan naar artikel

‘Aan de appel is niks appeligs’

Blijvende aandacht voor kwaliteit en vernieuwing is vereist om de aandacht van de consument vast te houden, zegt Cindy van Rijswick.

Het was vorige week herfstvakantie. Mijn man en kinderen hadden de hele week vrij en zaten verlegen om klusjes, dus ik had bedacht dat ze de zolder konden opruimen. Onze zolder ligt vol met oude studieboeken, stapels bankafschriften, een fortuin aan cd’s en een aantal fotolijstjes die acht jaar geleden nog in ons vorige huis hingen. Op een van die ingelijste foto’s – nu in de kliko – kijk ik wel erg ‘appelig’ volgens mijn echtgenoot. Het woord appelig kent diverse betekenissen, van dagdromerig, saai, niet lekker, lusteloos tot flauw, maar ze zijn geen van allen erg positief.

Consumptie van appels

Voor de Nederlandse telers van appels zijn de vooruitzichten voor dit seizoen gelukkig wél redelijk positief, vooral door de relatief geringe Europese oogst. Minder positief is het gesteld met de consumptie van appels. In 2018 was er volgens GfK-cijfers voor het derde jaar op rij een daling in de aankoop van appels door Nederlandse huishoudens. Alleen enkele clubrassen (bijvoorbeeld Kanzi) hielden de afgelopen jaren tamelijk goed stand. Voor de eerste helft van 2019 laten GfK-cijfers over de totale appelverkoop van Nederlandse supermarkten weer een groei van 4% zien ten opzichte van een jaar eerder.

Voorzichtig met conclusies

Nu moeten we voorzichtig zijn om conclusies voor het gehele jaar te trekken want verkoopcijfers van Aldi, Lidl, Picnic, groentespeciaalzaken en alles wat via het foodservicekanaal gaat, worden in deze cijfers niet meegenomen. Bovendien werden er begin 2019 nog appels van het vorige teeltseizoen verkocht, toen het aanbod groot was en de prijzen laag. De huishoudaankopen kunnen daar natuurlijk positief door beïnvloed zijn.

Bekende topsporter

De appel is eigenlijk net een bekende topsporter. Voor dat type topsporters is het veelal ook een grotere opgave om aan de top te blijven dan er te komen. De appel is namelijk al jarenlang de meest populaire fruitsoort in Nederland. Het is niet zo gek dat met een steeds beter jaarrond aanbod van ander fruit als blauwe bessen, frambozen en mango de appel wat aan populariteit inboet.

Afname consumptie sinaasappel

Nog erger is het gesteld met consumptie van bijvoorbeeld de sinaasappel. Daarvan nemen de aankopen in veel hoger tempo af dan die van de appel. Dat zal te maken hebben met de wisselende kwaliteit en ‘het gedoe’ om een sinaasappel te eten. Ook is er bij de sinaasappel weinig gebeurd qua nieuwe soorten of promotiecampagnes.

Blijvende aandacht voor kwaliteit en vernieuwing is vereist om de aandacht van de consument vast te houden

Laat dat een les zijn voor de appelsector, ja eigenlijk de hele groente- en fruitsector, dat blijvende aandacht voor kwaliteit en vernieuwing vereist is om de aandacht van de consument vast te houden.

Eigenlijk kunnen we stellen dat de appel nog altijd heel veel mee heeft: hij is er in allerlei soorten en maten, in diverse prijsklassen, bijna het hele jaar door uit eigen land beschikbaar en super gemakkelijk om mee te nemen en te eten. Daar is niks appeligs aan!

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin