Doorgaan naar artikel

‘Innovatief Nederland heeft verre markten nodig’

De top-3 exportbestemmingen van groenten en fruit zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Maar onderschat het belang van verder liggende bestemmingen niet als het gaat om de ontwikkeling van specifieke rassen en het openen van nieuwe marktsegmenten.

Regelmatig rijst de vraag of het nog langer wenselijk en verantwoord is producten over de hele wereld van A naar B te ‘brengen’. Europa is en blijft de belangrijkste afzetmarkt voor groenten en fruit vanuit Nederland. Focus op Europa is dan ook goed.

Verre bestemmingen

Maar dat wil niet zeggen dat verre bestemmingen niet interessant zijn. China opende de afgelopen jaren zijn grenzen voor peren en paprika’s en de aanvragen voor markttoegang voor appel en tomaat zijn in de maak. Brazilië, Mexico, Vietnam en India openden hun grenzen voor Nederlandse peren, en Nederlandse appels vinden sinds kort hun weg naar Vietnam en India. Markttoegang voor Nederlandse appels en peren in Colombia en appels in Zuid-Afrika is bijna rond.

En zo zijn er meer voorbeelden van verre bestemmingen die een mooie aanvulling vormen op de afzet van Nederlandse en geïmporteerde producten in Europa. India was in 2017 zelfs de vierde afzetbestemming voor Nederlandse appels.

Toetreding nieuwe markten komt kwaliteit ten goede

Dat is een belangrijke ontwikkeling. Toetreding tot nieuwe markten vraagt om het beste van het beste wat betreft kwaliteit en het vraagt om het telen van producten onder omstandigheden die aan hogere eisen voldoen. Ook zie je dat voor deze bestemmingen speciale rassen worden geteeld. Bovendien draagt het bij aan de ontwikkeling van een nieuw marktsegment in de betreffende afzetmarkt.

Willen we ons als innovatief land blijven ontwikkelen, dan heeft Nederland verre markten nodig om concurrerend te kunnen blijven.

Door de export van paprika’s naar China in diverse kleuren, die daar tot voor kort nog niet beschikbaar waren, neemt de vraag naar deze producten toe. Er ontstaat meer vraag en dat helpt om de markt verder te vergroten. Kijk maar eens wat de groei van de consumptie van avocado in Nederland teweeg brengt in het aanbod van salades, verse guacamolepakketten en speciale restaurants.

Marktgericht produceren

Omgekeerd, export naar een verre bestemming dwingt je als leverancier na te denken over de manier hoe je de markt het beste kunt benaderen en welke product/verpakkingscombinaties het beste aanslaan. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van marktgericht produceren. Willen we ons als innovatief land blijven ontwikkelen, dan heeft Nederland verre markten nodig om concurrerend te kunnen blijven. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van bewaartechnieken. Zeker bij export naar verre bestemmingen, spelen deze technieken een essentiële rol. Daarnaast helpt het om voedselverspilling tegen te gaan.

Exoten dichter bij huis telen

Dat neemt niet weg dat als de buurman een goede prijs betaalt, verkoop naar het directe achterland een hele goede optie is. Middels de Global Detector, een tool in het kader van de Publiek Private Samenwerking (PPS) Market Intelligence Voedingstuinbouw 2.0, onderzocht Wageningen Economic Research in opdracht van GroentenFruit Huis en de Federatie Vruchtgroente Organisaties de afzetkansen in landen ‘dichtbij’ en op ‘verre bestemmingen’. In een pilot met Greenyard worden de mogelijkheden onderzocht om exoten, die we nu van ver importeren, dichter bij huis te kunnen telen. Er is onder ander gekeken naar bodemsamenstelling, klimaat en infrastructuur. De eerste resultaten geven mooie inzichten.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Gert Mulder

directeur GroentenenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin