weblog

‘Disney wil helden alleen nog op gezond product’

Disney wil zijn populaire tekenfilmfiguurtjes in de toekomst enkel nog afgebeeld zien op gezonde producten.

“Onze samenwerkingen met ongezonde producten hebben we de voorbije jaren systematisch afgebouwd”, aldus Dominique Van Der Gucht van Disney in België tegenover Vilt.be. Bij onze zuiderburen verraste de entertainmentgigant met het initiatief om BelOrta te contacteren. Ze wilden graag reclame maken op de gezonde producten van Belgisch grootste groente- en fruitveiling. En zo geschiedde.

Gezond eetpatroon

“Dat wil zeggen dat je geen Disney-figuurtjes meer zal tegenkomen op Happy Meal-boxen in McDonalds of op ongezonde koekjes”, vervolgt Van Der Gucht. “Onze visie op een gezonde levensstijl vertrekt van voldoende beweging en een gezond eetpatroon. De samenwerking met BelOrta past perfect binnen die strategie.”

‘De samenwerking met BelOrta past perfect binnen die strategie’.

Ook al Disney-actie in Nederland

De oplettende Disneywatcher onder de fruittelers herinnert zich misschien nog de winkelactie die Fruitmasters deze zomer lanceerde, ook al samen met Disney: zakken appels kopen om te sparen voor Disney-Tsum Tsums (bij kinderen kennelijk razend populaire stapelbare knuffels).

Cars 3

De appels van BelOrta gaan nu in Belgische supers gepaard met voor kinderen aantrekkelijke verpakkingen met daarop afgebeeld de helden uit de in juli uitgekomen tekenfilm Cars 3. En erin vinden de kinderen behalve appels ook stickers met de sympathieke snelheidsduivels Lightning McQueen en Cruz Ramirez.

Lightning McQueen, gemaakt van 325.000 legoblokjes. Deze auto is een van de modellen in de film Cars 2. Foto: AFP
Lightning McQueen, gemaakt van 325.000 legoblokjes. Deze auto is een van de modellen in de film Cars 2. Foto: AFP

Weer helemaal maatschappelijk verantwoord

Dat een mediabedrijf als Disney een dergelijk initiatief neemt, markeert een nieuw hoofdstuk in maatschappelijk verantwoord ondernemen. De term was wat op de achtergrond geraakt. Niet dat de bedrijven ermee zijn opgehouden. Maar het lijkt wat minder trendy. En dit politiek correct handelen van grote bedrijven stuit nog geregeld op scepsis vanuit diezelfde maatschappij.

Maar als ouders die appels gaan kopen en de kinderen ze ook nog opeten, wat zouden we dan zeuren? En als de snelheidsduivels in Cars 4 dan ook nog eens allemaal elektrisch rijden, dan komt het uiteindelijk misschien toch nog goed met de wereld.

Of registreer je om te kunnen reageren.