Doorgaan naar artikel

Appel of Elstar?

Maakt het jullie eigenlijk wat uit of iemand een Elstar koopt of een willekeurige andere appel?

Natuurlijk is zo’n reclamecampagne voor één ras leuk en egostrelend, maar wat levert het op? Is de andere helft van het collectief nou niet een beetje pissig over deze actie voor het ras dat zij niet hebben?

Het is al de bekendste
Het is al de bekendste appel, ondanks zijn verschillende verschijningsvormen. Zo’n beetje de helft van appeltelend Nederland (in areaal) kan dus tevreden zijn met zo’n campagne. Dat is mooi meegenomen, maar daar maak je geen consumentenreclame voor.

Bekend maakt nog niet populair
Het is, met alle respect, bijna een bejaard ras (1975). Neemt zijn populariteit af ten gunste van nieuwe rassen en wordt er daarom (ook) reclame gemaakt? Als ik een persbericht lees, lijkt dit inderdaad het antwoord te zijn waar ik naar zocht. De grote vraag: ligt die consumptie-afname aan de bekendheid van de rasnaam of aan andere factoren? Factoren als ‘betere alternatieven’, ‘slecht beheersbare teeltomstandigheden’ of ‘consumentenwens naar variatie’. Of is de Elstar gewoon door zijn product lifecycle heen en staat hij al met één been op de lijst der vergeten groente en fruit?

Kwaliteitsverbeteringsproject of afzetbevordering
In een krant staat dat bureau Berenschot een plan heeft gemaakt ten behoeve van kwaliteit van de appels. Is ‘onvoldoende kwaliteit’ dé reden voor de afnemende consumptie? Op zich positief om gezamenlijk de kwaliteit te verbeteren maar komt deze reclame dan niet te vroeg? Overigens geen lekker stimulerende communicatie richting de consument (‘ik ga toch niet iets kopen wat nog niet goed is?’).

Ze waren er al
Waarom bij een bewaarproduct communiceren “ze zijn er weer”? ‘Ze’ zijn er in praktijk namelijk bijna altijd. Met die focus op oogstmoment, zeg je tegelijkertijd “hierna eet je maandenlang bewaarde appels”. Ik weet dat dat geen enkel probleem is, en dat we daardoor zo fijn altijd lekker kunnen eten in Nederland. Overigens is het niet mijn bedoeling de campagne te bekritiseren maar ik stel, als buitenstaander, vragen over doel in relatie tot middel.

17 september Appelplukdag
In 1987 liep ik stage bij een fruitteler in Opheusden. Een dergelijke positieve ervaring kunnen consumenten opdoen tijdens de Appelplukdag van Nederland Bloeit. (Leuke verspreking van Mart Smeets “Nederland Boeit” als hij meedeelt dat Marianne Vos wederom kampioen is geworden.) Mooie gelegenheid om uit te leggen waarom mensen dat éne ras moeten kopen of toch gewoon appels?

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin