Fruit

Nieuws

New Holland-smalspoor met elektrische aandrijving

Dit elektrificatieproject van New Holland en het Italiaanse Nobili behelst een generator in de fronthef van een smalspoortrekker die stroom opwekt voor werktuigen áchter de trekker, zoals een klepelbak en boomgaardspuit.

Trekkerfabrikant New Holland werkt samen met de Italiaanse werktuigfabrikant Nobili aan het elektrificeren van machines die worden gebruikt in de boomgaarden. Hiertoe presenteert New Holland een generator die in de fronthef van een smalspoortrekker hangt, en noemt deze E-Source. Deze generator wekt stroom op voor de door de Nobili geïntroduceerde klepelbak en boomgaardspuit die beide elektrisch worden aangedreven. Nobili noemt die nieuwe werktuigen E-Mulcher, en E-Sprayer.

De externe generator in de fronthef wekt stroom op om deze volledig elektrische klepelmaaier aan te drijven. Foto's: New Holland
De externe generator in de fronthef wekt stroom op om deze volledig elektrische klepelmaaier aan te drijven. Foto's: New Holland

Aftakas-aandrijving

De externe E-Source-generator wordt aangedreven door de frontaftakas van een smalspoortrekker; in dit geval een New Holland T4.110V. Langs de trekker hangt een stroomkabel, die de opgewekte stroom (met een spanning van 700 volt) doorverbindt naar het werktuig áchter de trekker. New Holland maakt hierbij gebruik van stekkers die voldoen aan richtlijnen van hoogspanning die zijn opgesteld door het Agricultural Industry Electronics Foundation (AEF). Het zou ook mogelijk zijn om de generator achterop de trekker te hangen, en er een werktuig mee aan te drijven die in de fronthef hangt, zoals een strokenpoetser.

Ruim 30% dieselbesparing

Volgens de fabrikanten is het grote voordeel van het elektrificeren van deze werktuigen, dat er geen aftakas- en hydraulische aandrijving meer nodig is om het werktuig aan te drijven. Op de elektrische werktuigen van Nobili ontbreken cardanassen, oliën en reductiekasten. In plaats daarvan bouwt het Italiaanse Nobili elektromotoren en omvormers op de werktuigen, waarmee het toerental traploos wordt aangestuurd. Volgens de Italianen levert deze werkwijze meer dan 30% brandstofbesparing op (34% bij spuiten, en 31% bij het klepelen), dan bij een aftakas- en hydraulische aandrijving. Dat verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door gering verlies door wrijving (er zijn geen tandwielkasten), en een lager motortoerental tijdens de werkzaamheden.

De elektrische aandrijving is efficiënt, precies en stil. De bediening van de E-Sprayer verloopt via Isobus.
De elektrische aandrijving is efficiënt, precies en stil. De bediening van de E-Sprayer verloopt via Isobus.

Daarnaast ziet Nobili voordeel in de bewegingsvrijheid met de klepelarm; de chauffeur hoeft geen rekening meer te houden met de hoek van de aftakas. De E-Mulcher van Nobili bestaat uit één elektromotor die de klepelas aandrijft, een twee lineaire actuatoren die fungeren als hydraulische cilinders waarmee je dus de klepelbak beweegt. Nobili noemt ook dat het geluidsniveau van de klepelbak een stuk lager zou zijn, en dat de aandrijving beter bestand zou zijn tegen een onvoorziene boomstronk.

Via Isobus

De E-sprayer wordt volledig traploos aangedreven door twee elektromotoren. Zo wordt de pomp door één elektromotor aangedreven, en de ventilator door de andere. Volgens Nobili maakt deze traploze aandrijving het varieëren in druk en dosering zeer gemakkelijk. De gehele bediening van de combinatie verloopt via Isobus op het Intelliview IV-beeldscherm van New Holland.

Of registreer je om te kunnen reageren.