Fruit

Nieuws

Conferenceprijs nu weer onder peil 2017

Met een correctie deze week voor de spotmarktnotering van Fruittrading Company (FTC) leverde de Conferenceprijs in twee weken bijna € 0,06 in.

Daarmee is de maandprijs aan het begin van februari van FTC op € 0,69 uitgekomen, een fractie onder het prijspeil van seizoen 2016-2017. De Conferenceprijs leek het gunstige seizoen 2017-2018 te volgen, maar in dat seizoen volgde in februari een stevige prijsinzinking. De correctie dit seizoen lijkt minder groot. In 4 van de voorgaande 5 afzetjaren vond een correctie plaats rond deze tijd, blijkt uit de data van FTC.

In januari kon door prijsstijging tot € 0,71 per kilo nog een voorsprong van € 0,06 opgebouwd worden ten opzichte van seizoen 2016-2017, maar het lijkt erop dat de markt de snelle prijsstijging niet goed verteerd heeft. Voor de handel is zo’n prijsstijging niet terug te verdienen bij hun klanten, waardoor meer druk op de inkoop komt te liggen om marges te behouden. De markttransparantie die FTC met de noteringen afgeeft, vergroot het inzicht in waarschijnlijke prijsontwikkelingen verder, is de verwachting.

Eén van hoogste prijzen

Daarmee is de perenprijs voor februari nog wel altijd aan de top van het prijspeil van de laatste vijf jaar. Het dieptepunt was 2019 toen de februariprijs € 0,40 bedroeg. Telers kunnen met € 0,69 gunstiger bedrijfseconomische cijfers overleggen. Daarmee is de pijn van telers nog lang niet geledigd. Dat bleek ook in België, waar federaal minister Denis Ducarme steunmaatregelen voor de fruitsector verlengde deze week. Het gaat dan om een mogelijk uitstel, vrijstelling of vermindering op de socialezekerheidsbijdragen. De bedrijven tonen nog te weinig herstel.

Conference-promotie in Duitse supermarkt. - Foto: GroentenFruit Huis
Conference-promotie in Duitse supermarkt. - Foto: GroentenFruit Huis

Nieuwe impulsen

De afzet van de Conference houdt ministers in zowel Vlaanderen als België bezig. De Vlaamse landbouwminister Hilde Crevits spiegelde eind januari nog een rooskleurig beeld over Conference in een politiek debat. De prijs was toen op het hoogtepunt. Toch is de crisis in de Belgische perenteelt niet voorbij en zijn nieuwe impulsen aan de afzet nodig, stelde zij. Zo worden derde markten buiten de EU ontwikkeld, maar Crevits stelde dat de resultaten nog niet heel hoopgevend zijn. “Het afgelopen seizoen 2018-2019 is slechts 5,6 procent van onze export naar buiten de EU gegaan. De belangrijkste markten buiten de EU zijn nu Noorwegen, China en Azerbeidzjan. Ook de export naar de Verenigde Arabische Emiraten en India is de afgelopen jaren toegenomen.” Wel kan België bogen op een verviervoudiging van de afzet naar Duitsland, maar ook naar Polen, Litouwen, Estland en Letland is dat resultaat zichtbaar.

De inzet van extra promotiegelden vormt onderdeel van het Actieplan Hardfruit dat recent nog de selectieprocessen voor nieuwe rassen heeft verbeterd in het project ‘Plant voor een klant’.

Of registreer je om te kunnen reageren.