Doorgaan naar artikel

Campagne kan Conference grootste Duitse peer maken

Nederland en België verlengen hun promotiecampagne voor Conference in Duitsland en kunnen daarmee marktleider worden in het perenschap.

De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM) hebben ruim € 1,3 miljoen aan subsidie toegekend gekregen van de Europese Commissie voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland en Oostenrijk. Daarmee kan de campagne (die in 2012 werd gestart) tot 2022 doorlopen en mogelijk daarmee de Italiaanse Abate Fetel als grootste peer van de troon stoten. Beide peren worden verschillend gewaardeerd in de handel. In de Duitse groothandelsmarkten is de Nederlandse peer ook veel goedkoper geprijsd dan de Italiaanse Abate Fetel. Voor de maat 65-70 millimeter is de groothandelsprijs voor Italiaanse Abate Fetel in week 38 circa € 1,76, tegen € 0,93 voor Conference.

Marktaandeel gegroeid

Het marktaandeel van Conference in de Duitse winkels is hard gestegen tijdens de campagne. Volgens het bureau AMI is het aandeel van Conference nu 27% tegen 12% in 2012. Abate Fetel heeft een aandeel van 28% en is nog de grootste peer in Duitsland. De Duitse consumenten aten afgelopen seizoen dubbel zoveel Conference als in 2012. De export van peren van Nederland en België naar Duitsland groeide van 86.000 ton in 2012 naar 107.000 in 2018, stellen de beide telersorganisaties in een persbericht.

Met deze subsidie van de EU kan de lopende Conference-campagne ‘Die leckere Birne aus Europa – Immer eine gute Idee’ in dezelfde vorm voortgezet worden en zelfs uitgebreid naar Oostenrijk.

Conference-proeverij in supermarkt. - Foto: Groenten & Fruit

Conference-proeverij in supermarkt. – Foto: Groenten & Fruit

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin