Fruit

Nieuws

Nieuw appelras VS met reclamebudget van € 9 miljoen

Een nieuw clubras, Cosmic Crisp, komt op de markt na het grootste plantprogramma ooit in de VS.

De aftrap van het seizoen van de appel Cosmic Crisp vond afgelopen weekend plaats in de Verenigde Staten. Het is een grote, nieuwe introductie van een clubras voor telers in de staat Washington en een antwoord op succesvolle Europese rassen als Pink Lady.

In totaal zijn 12 miljoenen bomen geplant van het ras dat via klassieke veredeling tot stand is gebracht.

Het plantprogramma wordt de omvangrijkste genoemd in de tuinbouwgeschiedenis in de VS. De Cosmic Crisp is een afstammeling van de Honeycrips en Enterprise en ontwikkeld door Washington State University (WSU) onder de rasnaam WA38. Die universiteit houdt de rechten van het ras.

Lees verder onder de foto.

Boomgaard voor Cosmic Crisp in Washington. - Foto: Groenten&Fruit.
Boomgaard voor Cosmic Crisp in Washington. - Foto: Groenten&Fruit.

Enterprise gaf de appel een hoge mate van ziekteresistentie mee en de rode kleur. Honeycrips is bekend als nieuwe, grote introductie uit de jaren negentig. Na een daverende start leidde overproductie tot een tegenvallende opbrengst voor het ras.

Het ras is felrood met gele puntjes, die hebben geleid tot de naam Cosmic Crisp. Met een beetje fantasie zijn de gele puntjes namelijk sterren, waardoor de appel ‘kosmisch’ wordt.

Voor de introductie is in totaal nu € 9 miljoen beschikbaar, ingezet via klassieke promotie; maar er is ook een groep influencers ingehuurd die de appel bij een jongere generatie moet promoten. De appelconsumptie staat namelijk onder druk bij jongeren.

De productie is nu nog beperkt met 450.000 kisten van 18 kilo. In 2026 moet de productie uitkomen op 378.000 ton.

Klik hier voor een video over teelt van Cosmic Crisp.

Of registreer je om te kunnen reageren.