Doorgaan naar artikel

Alleen wijnboeren meer huisverkoop dan fruittelers

Twee derde van de Nederlandse wijnboeren verkopen hun producten direct aan consumenten, bij fruittelers is dat 42%.

Het gaat om bedrijven die vorig jaar gebruik maakten van deze zogeheten korte keten, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is huisverkoop of via 1 schakel. Zij verkopen hun producten bijvoorbeeld via een boerderijwinkel, een automaat langs de weg of leveren direct aan de horeca.

Lees verder onder de grafiek.

Zelfpluk

Bij fruittelers is dat ook het geval, met een relatief nieuwe vorm via zelfpluktuinen. Verder kunnen consumenten vooral eieren, paddenstoelen en groenten (15%) rechtstreeks van de teler kopen. Opvallend is verder dat biologische boeren veel vaker direct aan consumenten verkopen dan reguliere boerenbedrijven.

Helft omzet

Directe verkoop aan consumenten gebeurt verder het vaakst in Limburg en Zeeland. In Drenthe en Overijssel doen boeren dat het minst vaak. 43% van de boerenbedrijven die de korte keten benutten, haalt daar meer dan de helft van de opbrengsten uit.

Melkveebedrijven en varkensboeren doen nauwelijks aan verkoop via de korte keten. Dat gebeurde in respectievelijk 6% en 3% van de gevallen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin