Doorgaan naar artikel

Kromkommer stapt in verkoop vers product

Kromkommer gaat met telers van Biofruit ongesorteerde zakken appels en peren verkopen. Op die manier komen ook incourante vruchten tot waarde.

Zes telers van telersvereniging Biofruit mogen in licentie de naam en de verpakkingen van Kromkommer gebruiken om hun appels of peren te verkopen. In de zak zit een mix van kleinere en grotere vruchten, klasse 1 gemengd met vruchten met uiterlijke gebreken als schilverruwing of plekjes door hagelschade. Kromkommer zorgt voor de campagne en marketing rond het product.

Bekend van de Kromkommer-soep

Kromkommer is sinds enkele jaren bekend als de kleine organisatie die zich sterk maakt tegen verspilling van voor menselijke consumptie bedoelde groente en fruit. Zogenaamde kromme groenten (niet helemaal perfect van vorm) gingen via Kromkommer in zakken soep. De extra aandacht voor deze verder nog uitstekend eetbare groente bracht AH en heel kort ook Jumbo ertoe ruimte te maken in hun versschap voor ‘kromme groente’.

Product niet goedkoper aanbieden

“Het is niet de bedoeling dat de appels goedkoper worden aangeboden”, zegt Chantal Engelen van Kromkommer. “Het is ons er om te doen de consument duidelijk te maken dat ook producten met een vlekje net zo lekker, gezond en veilig zijn, dus ook waardevol. De appels kosten voor de teler evenveel, die verdient er dus ook een eerlijke prijs voor.”

Prima ongesorteerd te verkopen

Het gaat Engelen met dit project om het veranderen van de kwaliteitsperceptie. “Met dit nieuwe product onder de merknaam Kromkommer willen we aan de telers en de keten duidelijk maken dat je je product ook prima ongesorteerd kunt verkopen voor een goede prijs.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin