Doorgaan naar artikel

Rabobank wil met fruitteelt keten aanpakken

De Rabobank voert gesprekken met de NFO over vrijwillige herstructurering van de fruitteelt(keten).

“Het is de bedoeling dat later dit jaar hieruit wat voortkomt. Dan willen we meer ruchtbaarheid geven om de impasse te doorbreken. We hebben het gevoel dat we daarin onze rol moeten opnemen om partijen dit samen te laten oppakken”, zegt Arne Bac, sectormanager fruitteelt bij de bank.

De fruitketen functioneert op dit moment onvoldoende, met te veel losse schakels en bulkproducten. Als product daarin onvoldoende onderscheidend is, dan beheers je de markt niet om die te stabiliseren, stelt hij. “We moeten samen nadenken of dit het model is dat we nodig hebben. Het is niet zo dat we modellen als bij glasgroente en varkenshouderij als voorbeeld nemen in die gesprekken. De kracht is juist dat telers hierin primair het voortouw nemen, dan moet je geen model opdringen. Dat moet uit de telers zelf komen.”

Verdringing

Daarbij komt dat de sector niet genoeg doet aan marktbenadering. Er is daar ook veel versnippering met een promotiebenadering voor Elstar, clubrassen of Conference. Het effect is misschien dat bij individuele rassen een redelijk stabiel beeld ontstaat, maar dat gaat ten koste van andere rassen. Verdringing dus op een krimpende hardfruitmarkt, signaleert de sectorspecialist van de hoofdbankier. “De marketing lijkt in die individuele campagnes ook te veel te draaien om lifestyle en te weinig om de gezondheidseffecten van hardfruit, als je het mij vraagt.”

Sturend

Hoe sturend is de Rabobank in vergelijking met de glasgroentesector waar bedrijven nu mogelijk warmer naar de uitgang worden begeleid? Zo staat dat in het rapport Veerman in ieder geval vermeld.

Bac: “Telers kunnen van ons verwachten dat ze gespiegeld worden. Groeien is een optie, een andere markt opzoeken is een optie, maar ook afschakelen. Wij zijn als bank in staat om consumentengedrag door te vertalen naar de klant. Dat spiegelen wij naar de teler of we organiseren het netwerk om de keten te verbeteren. Dat vraagt visie van de ondernemer. En het is niet zo dat één visie goed is. Er zijn wel tien goede visies mogelijk van ondernemers.”

Als je dat vergelijkt met de varkenshouderij of glasgroentesector, is die aanpak toch anders. “Daar is een stip aan de horizon gezet die ondernemers moeten volgen. Dat is niet het geval in de fruitteelt. De inspanningen van Coalitie HOT is van een andere orde, omdat het probleem ook groter is. Daarmee loopt de glasgroentesector vooruit op de situatie in de fruitteelt. Maar dat is ook een kwestie van inzet van telers. HOT en het plan voor de varkenshouderij waren er niet geweest als de telers niet zelf het gevoel hadden gehad om te veranderen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin