Fruit

Nieuws 4 reacties

Spaanse aardbeiensector verplicht tot promotiebijdrage

De lokale overheid in Andalusië heeft besloten dat handelsorganisaties voortaan verplicht 1,5 euro per ton verkochte aardbeien afdragen aan de aardbeienkoepel Interfresa voor promotie.

Het besluit, gesteund door de Europese GMO-verordening, geldt in eerste instantie voor de komende drie seizoenen. Naast stimulering van de verkoop zullen de promotionele acties vooral gericht zijn op het verbeteren van het imago van de sector in het buitenland, waarbij de focus van promotie is gericht op Engeland en Frankrijk.

Vooral vanuit Frankrijk kreeg de Spaanse aardbeiensector in het verleden kritiek, op bijvoorbeeld de arbeidssituatie van de werknemers en de milieubelasting van de productie. Interfresa gaat een commissie oprichten die zal afstemmen welke acties uitgevoerd zullen gaan worden. Op basis van het volume aardbeien dat het afgelopen seizoen werd verkocht kan de organisatie rekenen op een budget van 338.700 euro.
Interfresa wordt gevormd door vijf organisaties actief in de sector en vertegenwoordigt ruim negentig procent van de sector, zijnde Asaja, COAG Andalusië, Faeca, UPA en Freshuelva. In maart, wanneer het seizoen al ver gevorderd is, zal Interfresa starten met het innen van de bijdragen bij de handelsbedrijven en mogelijk al in april starten met de promotie.

Interfresa verwacht bij haar achterban geen problemen met deze extra heffing, omdat het initiatief hiertoe juist is genomen door haar leden. Het afgelopen seizoen verliep prima voor de aardbeiensector en ook de verwachtingen ten aanzien van het nieuwe seizoen zijn goed, waardoor deze heffing gemakkelijk geaccepteerd wordt door de sector.

Laatste reacties

  • JHJM Robben

    En met een mooie foto van zo te zien Nederlandse Sonata's erbij.

  • Ulko

    Gelukkig hebben wij telers die mans genoeg zijn om #hollandseaardbeien goed neer te zetten. http://vollegrondsgroentenet.com/nieuws/hollandse-aardbeien

  • P. Verschuren

    Ik zou zeggen Spanje leert Holland een lesje, leren we ervan of blijven we eigenwijs.

  • Johan Otto

    Ik denk wel dat dit noodzakelijk is om de groei voor de komende jaren aan te kunnen. Je ziet hier nu een opleving en nu moet men wel markten openbreken. Alleen door reclame gaan we genoeg markt creeren en een ander beeld naar voren brengen van het Spaans product.

Of registreer je om te kunnen reageren.