Doorgaan naar artikel

Telers investeren in hardheid Elstar

Nu de tweede en derde pluk van Elstar en Jonagold in volle gang is, vraagt het behoud van de hardheid extra aandacht. Enerzijds omdat nagenoeg alle supermarkten zich hebben geconformeerd aan de strengere eisen conform de campagne ‘Elstar, altijd raak’. Anderzijds is het afgelopen groeiseizoen niet bevorderlijk geweest voor dit kwaliteitscriterium.

De extra aandacht is dit jaar nog eens gerechtvaardigd, omdat appels met voldoende hardheid goede perspectieven hebben in de afzet. Dat verklaart ook de extra vraag naar bewaarmiddel SmartFresh. Vorig jaar waren de vooruitzichten voor de najaarsperiode slecht, zodat kostenbesparing op de latere plukken prioriteit had. In de huidige vraagmarkt kunnen appels van de derde pluk ook goede prijzen opbrengen, maar dan moeten ze wel voldoende hard zijn.



De ongunstige omstandigheden in en na de bloei hebben zowel het aantal vruchten als de samenstelling ervan nadelig beïnvloed. Door het koude weer is de celdelingsfase niet optimaal verlopen. Dat beperkt de latere uitgroei van de vrucht. Dankzij de geringe vruchtdracht op veel percelen zijn veel appels nog wel voldoende uitgegroeid dankzij een goede celstrekking. Maar dat gaat op deze wijze ten koste van de hardheid. Om deze reden zijn appels uit een mediterraan klimaat van nature vaak harder.



SmartFresh stabiliseert de hardheid, die tijdens de rijping terugloopt. Het stopt namelijk vrijwel de ethyleenproductie in de vrucht. Daardoor blijven appels die alleen worden gekoeld tot februari goed hard. Daarnaast komt de toepassing het uitstalleven ten goede van de vruchten die lang onder ULO-condities worden bewaard.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Anton Oostveen

freelance fruitteeltjournalist

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin