Fruit

Achtergrond

Açai en IQF-fruit in Haagse smoothiebars

Grote ketens durven het niet aan, maar de tijd lijkt rijp voor meer juicebars in het straatbeeld.

“Elke horecazaak heeft een paar ‘BigMacs’: evergreens die je nooit van de menukaart haalt, omdat klanten er zo aan gehecht zijn. Bij ons zijn dat de Mango Madness en Strawberry Breeze: smoothies met mango, banaan, aardbei, sinaasappelsap of appelsap. Nederlanders gaan nu eenmaal graag voor bekende smaken.”

Verwerking van vers fruit in Juicebar Smootie Company.
Verwerking van vers fruit in Juicebar Smootie Company.

Aan het woord is Micky Bijl, mede-oprichter en -eigenaar van Smoothie Company. Het bedrijf telt vier vestigingen in Den Haag en Amsterdam. Daarmee is Smoothie Company een uitzondering te noemen in deze tak van sport. Bijl nuanceert dan ook het beeld dat de juicebars als paddenstoelen uit de grond schieten.

“Het aantal locaties in ons land is de laatste jaren absoluut toegenomen, maar buiten de Randstad is het struggelen voor deze zaken. Grote ketens durven het niet aan in Nederland, in tegenstelling tot in Scandinavië, Duitsland en Ierland. Dat zal deels te maken hebben met onze behoudende inborst, maar ook zijn hier te weinig grote steden om een smoothieketen draaiende te houden.”

Oudste smoothiebar

Bij Smoothie Company lopen de zaken prima – de coronatijd uitgezonderd. Dat is volgens Bijl mede te danken aan de bekendheid die ze in de hofstad hebben opgebouwd sinds de oprichting. Hij vertelt hoe de zaak tot stand kwam.

“Mijn broer en ik hebben een tijd in Hawaii gewoond en waren daar kind aan huis bij een grote smoothiebar. Dat concept was daar toen al veel bekender. Vooral de sappen met açai zijn er geliefd. Dat is een exotische palmbes met een heel eigen smaak en vol met anti-oxidanten.”

Ons doel is een gezond alternatief voor ongezond eten en drinken onderweg

Bijl: “Eenmaal terug in Nederland zag mijn broer wel brood in een smoothiebar. In 2008 kregen we de kans om een zaak over te nemen in de Venestraat in Den Haag. Dit is inmiddels de oudste nog bestaande smoothiebar van Nederland.”

Later volgden nog twee vestigingen in Den Haag Centrum en een shop-in-shop in Amsterdam. “Ons doel is om een gezond alternatief te bieden voor het ongezonde eten en drinken onderweg.” Inmiddels runt Bijl de zaken met zijn vrouw Miranda, zijn broer is er niet meer bij betrokken.

Açai uit Brazilië

Wat wél gebleven is, is de açai. Miranda Bijl: “Die wordt geïmporteerd uit Brazilië. De smoothies en juices met açai hebben een vaste schare fans, vooral bij vrouwen zijn ze geliefd.” Sowieso zijn vrouwen de voornaamste klantengroep, vooral in de leeftijd van 16 tot halverwege de 40.

Micky: “Mannen zeggen vaak gekscherend dat ons menu veel te gezond is voor ze. Met een beetje overtuigingskracht trekken we ze wel over de streep, maar ze gaan meestal voor een veilige keuze.”

Behalve mango, banaan en aardbei zijn smoothies en juices met frambozen, bosbessen, passievruchten, gember en kurkuma ook erg in trek. “En namen doen veel: de Green Immunity, Detox en Hangover Over spreken klanten erg aan,” aldus Miranda.

Vaste maat appels

Alle ingrediënten voor de Haagse vestigingen worden geleverd door de Leidse grossier Siere AGF. Dat is logistiek het meest efficiënt. Micky: “Rode bieten, bleekselderij, wortels, spinazie, appels en peren worden in Nederland geteeld. De prijs is de belangrijkste overweging bij de aanschaf. Bij appels let ik specifiek op de maat: het moet een 60-70 zijn, want die past het best in onze sapcentrifuge.”

Bij appels is de maat heel belangrijk - foto: Twan Wiermans.
Bij appels is de maat heel belangrijk - foto: Twan Wiermans.

Het roodfruit dat Smoothie Company inkoopt, wordt geteeld in Oost-Europa, vooral in Polen. Het fruit wordt snel na de oogst ingevroren volgens de Individually Quick Frozen (IQF) methode. “Zo blijven smaak en voedingsstoffen van de vruchten het best behouden. En je kunt elke aardbei los verwerken, ideaal voor smoothies”, aldus Miranda.

Ook de mango’s, bananen, meloenen en avocado’s komen diepgevroren binnen, door de groothandel geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Ze vormen de basis voor een smoothie die het dikkere zusje is van de meer vloeibare juice. Een juice wordt bovendien vooral gemaakt van niet-bevroren ingrediënten.

Sapcentrifuge versus slowjuicer

De smoothies komen uit een blender, de juices uit een sapcentrifuge. Over de verschillen in de gezondheidsvoordelen van sapmakers – blenders, sapcentrifuges of slowjuicers – doen veel theorieën de ronde, maar vooralsnog lijkt er weinig wetenschappelijke basis voor de aannames. Voor Micky en Miranda was de keuze voor de apparaten vooral pragmatisch van aard.

Wij verkopen gemiddeld 150 sappen en smoothies per dag per winkel

Miranda: “Met een sapcentrifuge en blender heb je iets meer waste, maar hij is veel sneller dan een slowjuicer. Wij verkopen gemiddeld 150 sappen en smoothies per dag per winkel. Dan is snelheid wel een belangrijke factor. De afgelopen maanden lag dat gemiddelde trouwens een stuk lager.”

“We zijn wel opengebleven, maar omdat het zo rustig was in de stad, hadden we minder aanloop. Wel hebben we nieuwe klanten uit de buurt mogen verwelkomen die op thuiswerkdagen bij ons hun vitamineshot haalden.”

Gezondheidsrevolutie

Volgens Micky onderschatten consumenten de tijd en energie die ze thuis kwijt zijn aan het maken van een sapje. “Op Marktplaats barst het van de juicers. Een paar jaar geleden wilde iedereen er één in huis hebben. Maar zo’n ding moet ook schoongemaakt worden. Of het ingekochte fruit wordt vergeten en ligt te rotten in de fruitmand.”

Corona heeft de gezondheidsrevolutie alleen maar versterkt

Hij ziet in de smoothiebranche een hoop kortstondige hypes voorbij komen: “Mijn boodschap aan telers zou zijn om ervoor te waken te investeren in gewassen die niet aan te slepen lijken, maar snel weer uit de gratie raken. Er is echt een onderscheid tussen hypes en revoluties.”

Onder die laatste schaart Micky de aandacht voor gezondheid. Daarom hebben smoothiebars wat hem betreft op termijn wel de potentie om uit de niche te kruipen. “Die ontwikkeling blijft. En de coronatijd heeft de gezondheidsrevolutie alleen maar versterkt.”

Of registreer je om te kunnen reageren.