Fruit

Achtergrond

‘Red de peren van André van Erkom’

Fruitteler André van Erkom in Geldermalsen doet zijn laatste Doyenné du Comice in de uitverkoop.

Met een oproep op Facebook en in regionale nieuwsbladen probeert fruitteler André van Erkom van zijn laatste duizenden kilo peren af te komen. 500 kistjes met 12 kilo ongesorteerde Doyenné du Comice staan zaterdag te wachten op iedereen die er € 5 voor wil geven. Dat is een kiloprijs van 41 cent. Dat is beter dan de huidige marktprijs. En voor de kopers een stuk goedkoper dan wat ze nu in de winkel kwijt zijn.

Lees verder onder de tweet.

‘Markt is verzadigd’

“Door de warme zomer van 2018 was er een grote oogst en de telers blijven met een deel van oogst zitten, de markt is verzadigd en deze peren dreigen nu verloren te gaan”, aldus het bericht dat op Facebook is verspreid door Twisted Jams. Dit verwerkingsbedrijfje in Utrecht probeert sinds een paar jaar met het produceren van jams en chutneys zogeheten tweedekansproducten van telers te redden van verspilling.

In dit geval dus de peren die bij de veiling in de koeling lagen, maar daar deze week uit moesten. Terwijl voor peren zowel de versmarkt als de verwerking verzadigd is. “We hoorden ervan via Slow Youth Food Network Utrecht. We nemen zelf een deel van de peren af”, zegt Mirjam van der Werff van Twisted Jams. “Maar we hebben ook maar een berpekte capaciteit. Dus zijn we blij dat we met ons socialemedianetwerk nog een bijdrage kunnen leveren voor de actie van zaterdag.”

Hausse aan groentereddingen

De actie roept herinneringen op aan de Facebookacties van afgelopen zomer. Toen was er sprake van prima eetbaar product dat door het hete weer echter net niet aan de kwaliteitseisen van de supermarkten voldeed. Wat een hausse aan groente- en fruitreddingen op gang bracht. Zo waren er de te kleine pruimen van ‘Boer Kees’ uit het Zeeuwse Wemeldinge, die uiteindelijk na duizenden ‘shares’ en ‘likes’ op Facebook toch goed verkocht konden worden.

Lees verder onder het filmpje.

De snoeptomaatjes van Greenco werden vanwege de kleine gebreken zelfs gratis weggegeven, onder veel publiciteit ontstond een ware stormloop. Supermarkten en verwerkende bedrijven, maar ook ZLTO, profileerden zich vervolgens volop als groenteredders. Tot aan kleine biologische winkels, die met aanbiedingen kwamen van bijvoorbeeld biologische tomaten, die in te grote hoeveelheden op de markt kwamen.

Of registreer je om te kunnen reageren.