De veilingklok

Tekstgrootte minusminusplusplus

Wilma Duijvestijn

Teler

Wilma Duijvestijn

Teler van krulandijvie en Chinese kool in ’s Gravenzande (ZH)

03 feb 2010 - Geen handelaar wil meer fysiek in de veilingbanken zitten om te kopen. Met mobiele telefoon, internet enz. is het toch niet denkbaar dat die tijd terug komt.

Er zijn in je leven dingen en mensen die je je anders herinnert dan ze in werkelijkheid waren. Dit noemen ze in niet vaktaal ‘selectief geheugen’  of vertroebeld geheugen. Wat  en hoe je je iets wilt herinneren dat herinner je je ook werkelijk zo. Het bekendste voorbeeld is wel de jongens die in dienst zijn geweest, die hebben het allemaal geweldig naar hun zin gehad, maar vraag je verder, hebben ze zich meestal enorm verveeld of hebben vreselijk zitten balen in de regen op de hei. Dit soort verhalen hoor je niet bij een goed glas wijn of een vers getapt biertje, dat is niet leuk en je bent gauw uitgepraat.

Eigen schuld
Zo ervaar ik ook het nostalgische terug kijken naar de veilingklok. Het was allemaal veel beter toen de klok er nog was. Als er dan slechte prijzen waren , was er te veel aanbod. Dat was onze eigen schuld. Daar kon je wat aan doen, minder voor de klok zetten. Waren de prijzen goed? Dan een paar extra palletjes neer zetten. Zo hield je de markt stabiel. Dachten we.

Werkelijkheid
Wat gebeurde er werkelijk? Als de klok uitgedraaid was, waren de telefoonlijnen overbezet. Er werd wat afgebeld door handel en kwekers, om onder de klokprijs, buiten de gangbare paden om te handelen. Toen waren we nog coöperatief bezig. Ook gebeurde het regelmatig dat je weekprijzen had afgesproken met een afnemer en de prijzen redelijk goed waren, dat er een tuinder 20 pallets sla neerzette voor de klok. De prijzen daalden en dan begon de afnemer te zeuren, omdat de klokprijs lager was dan de afgesproken prijs, hoefde geen product meer, of de kwaliteit voldeed ineens niet meer. Volgens mij waren de veilingklokken nog actief in 1992/1993 . Ook toen waren er bedrijven die hebben moeten afhaken, ook toen was het een zware tijd voor de tuinbouw. Maar dat vergeten we. Waarom? Omdat we niemand de schuld kunnen geven? Omdat we een selectief geheugen hebben? Vergeten we liever de minder goede dingen? 

Veilingbanken
De tijd van handje klap is voorbij, alles is sneller. We willen zelf toch ook tot ’s avonds boodschappen doen. Geen handelaar wil meer fysiek in de veilingbanken zitten om te kopen. Met mobiele telefoon, internet enz. is het toch niet denkbaar  dat die tijd terug komt. Ja misschien een klein gedeelte van de producten.  We willen zelf toch ook niet meer elke vrijdag (voor 4 uur) naar de bank om de salarissen te halen of om overschrijvingen te brengen. Internetbankieren is al zo gewoon dat je bijna vergeten bent hoe het vroeger ging. De ontwikkelingen gaan in een razend tempo, en als het nu minder gaat, wil dat nog niet zeggen dat het vroeger altijd beter was. Dat zouden we wel willen,want dan heb je gelijk een oplossing  voor de huidige problemen. Terug naar vroeger, toen alles beter was. Of laat mijn (selectieve) geheugen me  nu in de steek? 

22 Reacties

Van Staalduinen, ik ben het met je eens, van verdeel en heers door de handel moeten we naar heers en verdeel. Nu maakt de handel de markt ondoorzichtig, maar dat moeten de tuinders doen door zich in enkele groepen te bundelen, het liefst onder de vlag van een onafhankelijke ketenorganisatie. Dit had The Greeneryt moeten zijn, maar dan zonder 'vrienden'. Kijk maar naar de sierteelt met FloraHolland waaronder een 40-tal telersverenigingen zelfstandig opereren.
Ik pleit voor een veilsysteem, met daarnaast termijn en daghandel. En in deze laatste twee kanalen lekker veel verschillende concepten. De markt ondoorzichtig maken en de regie bij de telers die wel het totaal inzicht hebben in de markt.
Als telers kennen we de markt beter dan de handel: productie zie we aankomen en is dus voorspelbaar, de vraag is dit niet!
Limburger - 08-02-10 21:01
@R.welles,Je hoort mij niet zeggen dat je alles voor de klok moet pleuren,dat is ook onzin,wat ik wel durf te zeggen dat de klok een betere prijs uit de markt kan halen als een mens.Je moet het zien als een samen werking van.Kijk maar eens naar de olie prijs 90% van de olie word verkocht op basis van contracten,10%is daghandel,die mede de uiteindelijke prijs bepaald.
Ik heb veel relaties in binnen en buitenland(tuinders en handelaren)Ik heb nog nooit een iemand horen zeggen:"Dat was pas slim om de klok weg te doen"Er zijn lui die de klok niet terug willen,maar dat is heel wat anders als voorstander zijn van het afschaffen ervan.Feit is en blijft dat ook jou omzet per m2 nooit is gestegen in het post.klok tijdperk,terwijl de kosten dat wel zijn.Je geeft zelf al aan dat de mix van klok en bemiddeling (1997/2005) geen verkeerde hoeft te zijn,dus waarom die mix niet herstellen?We zullen gaan zien wat het nieuwe concept van The Greenery gaat doen,waarin wat meer klok verkoop zal zijn.Feit is dat de weg waar we nu opzitten doodlopend is,er zal meer geld uit de markt naar de producent/kweker moeten rollen.Een handelaar gaat dat jou echt niet geven,die wil zelf winst maken.Al breng je jou komkommers er gratis,dan vindt hij dat nog te duur,Nogal logisch,want jij wilt je gas,meststoffen ect toch ook zo goedkoop mogelijk,Ik geef er ook niks om als de toeleverancier niks verdiend.
Tot slot het casino telen,dat doe je toch echt zelf,je zou een betere planning kunnen maken waarbij je nooit uit productie komt en div teelten elkaar overlappen,Excuses van dat kan niet zijn onzin,ik ken telers die rustig wachten/leeg liggen,om precies in het gat te vallen,dat jij laat vallen.
Over Belgie: http://www.agd.nl/1094103/Nieuws/Voedingstuinbouw/Nederlandse-komkommertelers-naar-Mechelse-veilingen.htm
C.v.Staalduinen - 07-02-10 21:51
Die 4% zou de maximale vergoeding voor GMO moeten zijn. De laatste jaren is het duidelijker geworden dat er telers zijn die 0% krijgen ( omdat ze nergens naar vragen) en telers die 8 (?) % krijgen ( omdat zij dat eisen, want anders,,,) Wie er achteraf nu het meest gelukkig,,, ik weet het niet.
Per direct afschaffen!!
kustlander - 07-02-10 20:24
Peter, die 4% marketingbudget van de omzet, waar haal je dat percentage vandaan? Is dat een voorstel wat LTO bij het PT gaat inbrengen?
En wat ga je daar dan mee doen, wat ga je de Europese consumenten dan vertellen waardoor ze onze producten zullen gaan kopen in plaats van andere?
Jan Robben - 06-02-10 20:35
Misschien ben ik de meester van de oversimplificatie, maar volgens mij moet je gewoon de balans tussen vraag en aanbod zodanig beinvloeden dat daar een acceptabele prijs uitkomt. Aangezien dit jaar niemand kan investeren zal het GMO geld wel op de plank blijven liggen. Een Europa breed marketingbudget van 4% van de omzet moet toch wel extra vraag kunnen genereren. Als je maar genoeg vraag hebt is bundeling niet relevant, dan is er geen ophoping in het handelskanaal met aanhangend kwaliteitsverlies en heb je al een hoop problemen te pakken.
Peter Verschuren - 06-02-10 14:31
Ik heb afgelopen donderdag de presentatie van veilen 3.0, zoals het nu werkt in de bloembollensector ook gezien. Het zal best een systeem kunnen zijn waar je ook groenten en fruit mee kunt verkopen. Op dezelfde avond heb ik ook bloembollenkwekers gesproken die zeggen dat de prijzen van bloembollen ook drie keer niks zijn. Dus of veilen 3.0 dan dé oplossing is? Ik denk het niet. Misschien wel één van de oplossingen. Ik heb het Kapitein van het Westland debat op Foodlog nog eens helemaal doorgespit en daar telde ik 22 verschillende forse problemen waar de tuinbouw mee kampt. Het ene probleem is misschien wel weer een gevolg van het andere. Maar met alleen aanbod bundelen en/of veilen 3.0 gaan we die problemen echt niet oplossen. Daar is nog veel meer voor nodig en er zullen hele grote stappen ineens gezet moeten worden naar iets nieuws waarvan je jezelf nu misschien nog geen voorstelling kunt maken. Maar dat zal wel moeten.
Jan Robben - 06-02-10 10:22
Jos,

eens!
R. Welles - 05-02-10 23:18
@R. Welles: U heeft het over een klok, ik heb het over veilen. Een klok is te specifiek, dat is een manier om te veilen. Het nieuwe veilen zou absoluut niet meer zo worden als het vroeger geregeld werd. 8 goede jaren na de veiling, een gouden tijd? Misschien als er nog geveild werd had u 8 beste jaren gehad en een diamanten tijd. Wie zal het zeggen. Ik heb nog geen sterk tegenargument gehoord wat er mis zou zijn met het invoeren van een nieuwe veiling.
jos bakker - 05-02-10 19:45
C.v.Staalduinen:

De periode na 1997 is een GOUDEN TIJD geweest voor het produkt wat im toen en nu nog steeds teel!!! 2005 was het laatste gouden jaar, 2006 was matig en de jaren daarna van slecht tot heel slecht. 1998 t/m 2005 zijn bij mij acht jaar waar zowel de klok in afnemende mate draaide en ook waar in toenemende mate bemiddeld werd. Waren die 8 goede jaren dan toeval? ff nuchter blijven!!

Daarnaast wil ik juist wel van een gemiddelde prijs leven in plaats van de door jouw genoemde haaltjes! Zeker bij komkommers is het door de inroductie van de 3 teelten per jaar het één groot casino geworden. Als er een haaltje kwam dan had jij net gewisseld en miste je die!

Ik heb verder geen gegevens over Nl- telers die naar België gaan of niet. Ik lees wel hier en daar dat het ook in Belgie niet zo best gaat en het areaal ook krimpt..

Ik ben niet tegen de klok maar wel tegen de mening dat als we alles voor de klok pleuren we van alle problemen af zijn. En aan dat dat gezemel over dat is dan wel eerlijk, heb ik helemaal niets! Ook de klok wordt, net als bij bemiddelen, gemanipuleerd door en bij mensen!!! Dus allebei niet optimaal!

R. Welles - 05-02-10 19:04
@R.Welles,Hoe is de periode Financieel gezien geweest na 1997?,En waarom?Krijgt Spanje daarvan dan de schuld?waarom kreeg je zomers,voor 1997, als het mooi weer was dan fl1.- per pilaar,Is het mss nog nooit opgevallen dat je van een gem. prijs niet kan leven,dat je als tuinder de haaltjes nodig hebt,je die met bemiddelen er nooit uit haalt.Manipulatie van de klok,dat gebeurde idd,maar dat deden de tuinders ook,Vracht achter houden/na leveren,is dat geen onderdeel van het spel?,Waarom,gaan die komkommer tuinders dan naar Belgie?Werkt het bemiddelen dan zo goed in Nederland?Waarom heb je angst voor de kolk?bang om het systeem te verliezen,waar je nu ook geen geld mee verdiend?Of omdat veel mensen bang zijn voor hun afnemers?Het verhaal is heel simpel,als je maandag een pallet komkommers aanbied aan een handelaar,zegt die:"ik kan ook Spaanse kopen voor blabla prijs"Vervolgens lever jij voor de Spaanse prijs en gaan ze richting de Ruhr met een zooitje Spaanse handel naar de Gross market,terwijl in Ned de groenten boeren zitten te bidden om jouw Ned komkommers,voor prijs niet belangrijk,als het maar vers is!
C.v.Staalduinen - 05-02-10 18:31

Reageer op dit artikel

Naam + Bedrijf *
E-mailadres (wordt niet getoond) *
*
Reactie *
  Velden met een * zijn verplicht

 

Poll

Een bredeweersverzekering? Onnodig en veel te duur!

  • Eens, kosten wegen niet op tegen baten
  • Oneens, je kunt toch ook niet zonder brandverzekering?
  • Ik heb me daar nog niet in verdiept
Bekijk resultaten

Wilt u uw keuze toelichten? Reageer hier.

Weer meer...