Complete chaos

Tekstgrootte minusminusplusplus

Pieternel Bouwman - van Velden

Freelance journalist

Pieternel Bouwman - van Velden

Freelance journalist voor tuinbouwvakbladen en nog veel meer

24 feb 2010 - Tuinders, het loopt uit de hand. De chaos is compleet. Hoe gaan jullie dit oplossen?

Nu de APO voor tomaat en paprika van de baan is heb ik mijn hoop gevestigd op een groep verstandige komkommertelers als voortrekkers van een transparant prijsvormingsysteem dat ik nadrukkelijk géén veilingklok, maar een termijnbeurs noem. Het kan een middel zijn om deze moeilijke periode te overbruggen en misschien een beginnende marktplaats zijn voor eerlijke prijsvorming in de toekomst.

Gebrek aan consensus
Minder vrolijk word ik van het voornemen om bij gebrek aan consensus binnen APO’s maar over te stappen op fusieplannen. Als je iets van het verleden kunt leren, dan is het wel dat een totale fusie helemaal niets oplost als het systeem van binnen rot is. Eerlijk gezegd moet ik terugdenken aan de negentiger jaren van de vorige eeuw. Was dat ook niet tijd van slechte prijsvorming? En heeft die ene grote fusie gebracht wat hij moest brengen? Een eerlijke prijs voor producten?

Terug naar het probleem: de prijsvorming is beroerd. Is iedereen het daar over eens? Als die langer slecht blijft dan gaan er dit jaar veel ondernemers failliet. Of zijn eigenlijk al failliet. Ook mee eens? De reden van die slechte prijsvorming is de grote inwisselbare eenheidsworst die de voedingstuinbouw levert. Eens? Of beginnen jullie nu boos te worden?

Wat is nu de oplossing? Fusiebesprekingen? Die gaan tijd vreten, stuiten alleen op veel weerstanden, maken het product er niet beter op en brengen de faillissementen dichterbij. Misschien beginnen jullie nu razend te worden.

Onderscheiden van concurrentie
Meer zie ik op korte termijn in afspraken maken over betere productkwaliteit, beter smakende rassen, waardoor de productvolumes af zullen nemen. Als je in staat ben iets te telen dat interessanter is dan wat concurrerende partijen kunnen leveren dan kun je je weer onderscheiden van concurrentie vanuit het buitenland.

Een stap voor de langere termijn, die gisteren al had moeten beginnen, is concepten bedenken die voor afnemers aantrekkelijk zijn. Dat kan een speciaal product zijn, een unieke bewerking, maar ook de inrichting van een schap. Dat kunnen jullie mooi binnen al die telersverenigingen uitwerken. Zijn ze met z’n veel te velen toch nog ergens goed voor.
Hebben die geen ideeën? Dat kan ik me niet voorstellen.


15 Reacties

Jan.. Ik kan je vertellen dat met vier dames in huis die allemaal op de een of andere manier op hun gewicht willen of moeten letten sluipt het er in dat er langzaam aan steeds meer groenten en fruit wordt geconsumeerd. “Ook lees en hoor je steeds meer dat Gr & Fr allerlei ziektes en gebreken kan voorkomen”.
Dit betekent (voor ons) dat we wel 2 tot 3 maal zoveel G & F als pakweg tien jaar geleden.
Wel is de consumptie van paprika’s wat terug gelopen ten koste van de tomaten. Overigens is dit een verdienste van de betreffende (tomaten) kweker.
Altijd werkelijk overheerlijke tomaten kakelvers bij hem te koop.
Kortom.. Een super product stimuleert de consumptie overduidelijk
Leo - 03-03-10 14:33
Jan.. Ik kan je vertellen dat met vier dames in huis die allemaal op de een of andere manier op hun gewicht willen of moeten letten sluipt het er in dat er langzaam aan steeds meer groenten en fruit wordt geconsumeerd. “Ook lees en hoor je steeds meer dat Gr & Fr allerlei ziektes en gebreken kan voorkomen”.
Dit betekent (voor ons) dat we wel 2 tot 3 maal zoveel G & F als pakweg tien jaar geleden.
Wel is de consumptie van paprika’s wat terug gelopen ten koste van de tomaten. Overigens is dit een verdienste van de betreffende (tomaten) kweker.
Altijd werkelijk overheerlijke tomaten kakelvers bij hem te koop.
Kortom.. Een super product stimuleert de consumptie overduidelijk
Leo - 03-03-10 14:23
Maar Leo, eet je nu dan 5 keer zoveel tomaten als vroeger en daarnaast nog evenveel andere groenten en fruit als voorheen? Of eet je nu zoveel andere groenten minder als dat je tomaten meer eet?
M.a.w. als mensen 5 keer zoveel tomaten eten, houden we dan nog meer paprika's en komkommers over?


Jan Robben - 26-02-10 19:20
Wat Pieterneel stelt zit wel wat in..
Wij hebben ons adresje gevonden wat bijvoorbeeld Tomaten betreft. Sinds wij met ons gezin tomaten (grote tros en bijzonder klein, eveneens aan tros) halen op het Slimpad in Kwintsheul is de consumptie met zeker 500% gestegen. Enkele maanden terug had AH een actie waarbij het 2 kilo halen, èèn betalen was. Dus duidelijk goedkoper als we gewend zijn. Het was de eerste keer en de laatste keer dat wij ze kopen op prijs. Een uitmuntende kwaliteit is een pre en zorgt gegarandeerd voor veel herhalingsaankopen.
Leo - 26-02-10 17:52
Tommy, ik weet niet zo goed wat ik met jouw bewering moet. Stel dat het zo zou zijn dat producten niet onder de kostprijs afgezet mogen worden, hoe zit het dan met overproductie? Dan is er toch geen enkele correctie om nog meer van hetzelfde te maken?
Pieternel Bouwman- van Velden - 26-02-10 16:27
Bij mijn weten is het in Belgie, Duitsland en denk ook frankrijk verboden product systematisch onder de kostprijs af te zetten. Je gaat altijd nog 'iets' krijgen van de handel als hij het product eigenlijk wel nodig heeft. Maar de handel betaalt er net zo lief het dubbele voor als hij er evenveel winst mee kan maken. Dit laatste wil zeggen dat hij niet door de concurrentie onderboden wordt omdat deze goedkoper heeft ingekocht. Bovendien hebben ze hun kwantum steeds nodig, en dit is slechts zeer weinig afhankelijk van de prijs. In elke normale markt is het door de aanbieder mogelijk een absolute minimumprijs te hanteren. Zet deze voldoende hoog, regel een solidariteit voor degene die dan niet kan verkopen en vernield. Interventie, al dan niet gesubsidieerd, is een oud en in vele landen wettelijk gereglementeerde bescherming van de groenteproducenten tegen zichzelf. Je moet geen APO of godweetwat hebben, enkel minimumverkoopprijs en controle daarop is voldoende. Ze hebben het in Spanje in december voorgedaan.
Niet wettelijk? In elk land is een syndicale actie van dit type wettelijk. Het omgekeerde, dumpen, is strafbaar.
tommy - 26-02-10 13:11
Alle bovenstaande reacties betreft glastelers en glasproducten. Daarom: telers van ijsbergsla , spruiten, witlof en andere telers van op kilo's gefocuste buitengewassen: wat vinden jullie van deze discussie? Ook al razend?
Joost Stallen, weekblad Groenten en Fruit - 26-02-10 11:29
@Tommy
Jarenlang hebben wij volgehouden dat de kraan dicht ging als de prijs ons niet aanstond. Desnoods ging de frees in de broccoli. Als je collega's echter doorgaan met leveren onder de kostprijs maken zij nog altijd een deel van de kosten goed terwijl je zelf dus achteropraakt. Dat is een verliezende strategie. Het is een perfekt voorbeeld van korte termijn winst tegenover lange termijn winst en een gebrek aan collectief besef.
Peter Verschuren - 26-02-10 09:55
Ik snap de Nederlandse tuinbouwers niet. In de rest van nabij Europa is het verboden met verlies te verkopen. Dat is exact wat jullie vorig jaar op voorhand hebben gedaan. Als je weet dat je volgende week tomaten aan 20 cent, je komkommers 5 cent, je paprika's 30 cent, je sla aan 5 cent mag leveren, dan lever je toch gewoon niet? Dan ben je beter af je produkt vrac door de koeien van de boer op te laten eten? Kost veel minder dan het piekfijn te sorteren of verpakken.
Als een verkoper moet verkopen, ook al is het de enige, dan is hij altijd de dupe.
Verander daar eerst eens wat aan. Desnoods moet er dan maar gerechtelijk beslag gelegd worden op product dat onder de kostprijs in vb Duitsland geleverd wordt. Dat is daar namelijk verboden.
tommy - 26-02-10 08:59
KOm op zeg,

1 sterke voorvrouw of voorman in de tuinbouw krijgt echt niet de tuinders in beweging.. realistisch blijven...

Als stap 1 spreken we nu af dat we onze afzetpartijen (bestuurders) elke week minimaal 1 keer met elkaar bellen

Als stap 2 een tourkaravaanopzetten over veilen 2.0 of 3.0 en alle besturen en bemiddelaars van die afzetpartijen langs.

Als stap 3 eventuele fusieplannen op haalbaarheid toetsen

Als stap 4 met een aantal telers en 'versmarketeers' kijken wat de markt/retail nu behoefte aan heeft en concepten ontwikkelen.

Maar dit alles zal wel vanuit ons als telers aan onze eigen afzetorganisaties opgedragen moeten worden, ANDERS GEBEURT ER NIETS!
R. Welles - 25-02-10 21:20

Reageer op dit artikel

Naam + Bedrijf *
E-mailadres (wordt niet getoond) *
*
Reactie *
  Velden met een * zijn verplicht

 

Poll

Een bredeweersverzekering? Onnodig en veel te duur!

  • Eens, kosten wegen niet op tegen baten
  • Oneens, je kunt toch ook niet zonder brandverzekering?
  • Ik heb me daar nog niet in verdiept
Bekijk resultaten

Wilt u uw keuze toelichten? Reageer hier.