874 bekeken

‘Het wordt zeker begin juni tot de eerste oogst’

“We zijn in week 10 inderdaad begonnen met planten”, vertelt Peter Verschuren in Raamsdonk op 23 april als hij net van zijn plantmachine stapt.

“In week 11 hebben we er vier dagen uitgelegen en toen de draad toch weer opgepakt 'met ijsmutsen op en thermosokken aan'. Je hebt toch het personeel geregeld, de planten worden van bewaren meestal niet beter, het planten wordt er niet gemakkelijker op en er is kans op vorstschade. Als ik nu terugblik, denk ik dat we de goede keuze hebben gemaakt, hoewel de plantingen met kleinere planten soms wat wisselvallig staan.”

Vliesdoek leggen
Tot in week 15 werden de planten afgedekt met vliesdoek. “Maar daar kun je niet mee bezig blijven. Het nadeel van geen vliesdoek is vraatschade door duiven. We plaatsen wel gaskanonnen, maar op een perceel dat vlakbij een woonwijk ligt, kun je dat niet maken. We hebben de jager ingelicht en wat vraatschade is ook niet zo erg, zolang de planten maar de kans krijgen er doorheen te groeien.”

Wachten op weersomslag
Het blijft maar wachten op die weersomslag. “Vandaag is het weer zo’n koude, donkere dag in de afgelopen nachten heeft het soms nog gevroren. Dat schiet qua groei dus allemaal niet op, maar op een gegeven moment moet het gewoon omslaan, dat kan niet anders.” Twee jaar geleden werd op 15 mei de eerste broccoli gesneden, vorig jaar was dat 23 mei. “Dit jaar wordt het wel begin juni en voordat we dan volop in de oogst zitten, zijn we nog een week verder. Misschien ben ik dan nog te optimistisch.”

Beregenen was in Raamsdonk nog niet aan de orde. “De ondergrond is nog voldoende vochtig en het gewas verdampt ook nog weinig.” Het aanwezige onkruid zal worden bestreden na het verwijderen van het doek met de schoffel. Om het gehalte aan kalk en magnesium op orde te brengen, werd 2 ton Miramag per hectare gestrooid. “Dat is een snelwerkende meststof”, aldus Martijn Verschuren.

Vliesdoek op bovenleiding
En de Verschurens overkwam nog een ongelukje… Een stukje vliesdoek van 50 meter (van de 9 hectare) werd door een wervelwind de lucht in getrokken en kwam op de bovenleiding van het aan het perceel grenzende NS-tracé tussen Tilburg en Rijen terecht. “Hoewel ProRail snel ter plekke was, konden er een uur of vier geen treinen rijden. Het is afwachten of we door de NS aansprakelijk worden gesteld. Soms gebeurt dat, maar vaak ook niet. In onze ogen is het gewoon overmacht.”

Of registreer je om te kunnen reageren.