197 bekeken 2 reacties

Redactie GFActueel
De overheid heeft de naam bureaucratisch te zijn, maar bij de Makro kunnen ze er ook wat van.

Sinds dinsdag 14 september ligt er bij de zelfbedieningsgroothandel Makro minivenkel van Joop Litjens uit Leunen. Om er zeker van te zijn dat deze kleine venkelvariant ook daadwerkelijk in het filiaal in Nijmegen ligt, bel ik ’s morgens eerst de informatielijn die vermeld staat op de website van de Makro. Ik leg ook uit dat ik een journalist van een vakblad ben en dat ik er graag een item over wil maken voor in ons blad. De dame checkt haar gegevens en inderdaad ligt de minivenkel sinds een half uur in alle filialen van de Makro in Nederland. In haar stem klinkt de verbazing door dat ik daar überhaupt al van op de hoogte ben. Ik vraag nog om een telefoonnummer om mijn komst met het filiaal in Nijmegen even af te stemmen, maar dat mag ze volgens de interne gedragscodes niet geven.

Bui zien hangen
Als ik 60 kilometer heb afgelegd en voor de deur van het filiaal in Nijmegen sta, meld ik mij netjes als journalist van Groenten&Fruit en leg uit wat ik wil komen doen. De - overigens zeer vriendelijke - dame achter de balie fronst haar wenkbrauwen en uit maar vast haar bedenkingen of dat wel gaat lukken. “Ik zal eens even overleggen, want daar ga ik niet over. Hiervoor moet je eigenlijk toestemming hebben”.
Via drie trappen komt ze op de hoogste managementtrede van de vestiging: de vestigingsmanager. Die mag daar echter geen beslissing over nemen en verwijst naar het hoofdkantoor. De vriendelijke dame doet haar uiterste best om daar de beslissingsbevoegde aan de lijn te krijgen, maar tevergeefs. Bovendien luidt de mededeling vanuit het hoofdkantoor dat dit soort zaken via e-mail moet worden aangevraagd, maar de vriendelijke dame mag het betreffende e-mailadres niet verstrekken vanwege alweer die interne gedragscodes. Langzaam aan zie ik de bui al hangen om onverrichter zaken de 60 kilometer terug te moeten aanvaarden!

Tuutende telefoon
Nog maar een keer de informatielijn gebeld en ik krijg warempel dezelfde dame van vanmorgen aan de lijn. Die had niet begrepen dat ik dit wilde gaan doen en heeft dus verzuimd te zeggen dat zoiets via e-mail moet worden aangevraagd. Ze biedt excuses aan en zoekt op de website van de Makro nog twee telefoonnummers op, die speciaal bestemd zijn voor persinformatie. Op het ene nummer begint het getuut van de telefoon al direct na het intoetsen van het laatste nummer en op het andere wordt helemaal niet opgenomen.

Afspraak is afspraak
Als ultieme poging om binnen te komen, beproef ik mijn geluk bij Teboza. Die hebben immers goede contacten met de Makro vanwege hun Seizoensschap, waarvan de minivenkel sinds nu inmiddels ruim twee uur deel uitmaakt. Er wordt bij Teboza direct actie ondernomen, maar vijf minuten later is de boodschap vanuit het hoofdkantoor van de Makro niet veranderd. Dit moet via e-mail worden aangevraagd en pas na toestemming van het Hoofd Communicatie kan er een afspraak worden gemaakt voor een bezoek. Hoe moeilijk kun je doen over het maken van één fotootje! En krijg ik dan wel het telefoonnummer van de vestiging in Nijmegen?

Niet te geloven
Ik doe wat onvermijdelijk is geworden en stap in mijn auto voor de terugreis naar Meerlo. Dan maar op de website onder het kopje pers het e-mailadres opzoeken en een verzoek indienen. Vervolgens geloof ik mijn ogen niet. Er is helemaal nergens een e-mailadres te vinden… Wel de twee telefoonnummers die niet worden opgenomen en het nummer van de informatielijn die dus geen andere telefoonnummers dan die twee mogen verstrekken en al zeker geen e-mailadressen! Ik geef het op…

Laatste reacties

  • no-profile-image

    oostlander

    Ben je bedonderd Stan, doe net als Alberto Stegeman leen een pasje en ga met een cameraatje naar binnen vraag links en rechts eens wat en je bent veel verder, het is spannender veel realistischer en je bereikt je doel!!

  • no-profile-image

    Stan Verstegen

    Goede tip voor een volgende keer! Ik voel mijn adrenalinepeil nu al stijgen... :-)

Of registreer je om te kunnen reageren.