166 bekeken 5 reacties

Redactie GFActueel
Hoe kan het dat er veel vraag is naar onze producten op jaarbasis bezien, maar er geen fatsoenlijke prijs voor kunnen maken?


De winter is onmiskenbaar geëvolueerd in het voorjaar, een revolte was daar niet voor nodig, al moest er tegen de klimaatpessimisten in wel wat langer als de laatste jaren op gewacht worden. Maar tegen deze oerkrachten is niets bestand. Agrariërs ervaren dat dagelijks, dat als je met de natuur werkt je makelijker door het leven komt als dat je er tegen werkt.

Voor ons als witloftelers staat het voorjaar in het teken van perceel en rassenkeuzes voor het nieuwe seizoen wat voor de trek alweer inhoudt dat je vooruit moet kijken tot bijna 2012. Voor wat betreft de rassenkeuzes is het veel moeilijker dan de laatste 10 jaar omdat zich in de proeven toch een aantal rassen manifesteren die de gevestigde orde mogelijk revolutie aan kunnen doen door betere kwaliteit en een hogere pennen productie. Bij de keuze voor een ras telt voor mij vooral een bewezen betrouwbaarheid ook onder afwijkende omstandigheden. Verder zou de teelt geholpen worden door een betere veldopkomst van het zaad nu veelal maar 70%, maar de moderne teelt eist eigenlijk nagenoeg 100% waardoor je met de zaadhoeveelheid ook de diameter van de pennen zou kunnen bepalen.

Voor wat betreft de afzet loopt de witlof wat beter dan de laatste jaren, maar gezien de problemen met de productie om ons heen is de prijsvorming toch weer teleurstellend te noemen als je in een jaar waarin veel meezit toch nog moeite hebt om een fatsoenlijke kostprijs te realiseren. Om dit te veranderen is er revolutie nodig want evolutie heeft ons gebracht waar we nu zijn. 
Hoe kan het dat er veel vraag is naar onze producten op jaarbasis bezien, maar er geen fatsoenlijke prijs voor kunnen maken? Waarmee rechtvaardigen onze afzetprofessionals hun vaak ver boven de Balkenende norm liggende salarissen?

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bram AAB

    Het verkopen van onze producten blijft een slijtage slag, zolang we alles willen verkopen tegen alle prijzen. Samenwerking in de keten horizontaal en verticaal lijkt nodig. echter een redelijke prijs vasthouden en dan maar minder verkopen is een beter alternatief. De balans van vraag en aanbod en aanbod en vraag is nodig om in evenwicht te komen op een goed niveau.

  • no-profile-image

    oostlander

    Bram............!!!!!!!!!!!!

    BRIIIIILJANT!!, Waar haal je het vandaan!

  • no-profile-image

    kustlander

    Hier kunnen we het hele weekend over nadenken,,, oeps ik ben al klaar!
    Stap 1: Laat de handel nu eens ophouden met speculeren met onze spullen. Geen smoesjes van " vrijdag gaan de prijzen omhoog"
    Gewoon verkopen wat je hebt, niks geen strategische voorraad.
    Kwaliteit moet het winnen van kwantiteit en dat kan alleen als de producten vers naar de klant gaan!
    Wie denkt er na over stap 2 in het weekend?

  • no-profile-image

    Frans Croon

    Al jaren wordt dezelfde fout gemaakt - gevolg van typisch angelsaksisch "struggle-thinking" - om toch maar aan nog lagere kostprijs te telen in de hoop daarmee de slijtageslag te winnen. (Wat dan weer een verkeerde interpretatie is van "survival of the fittest"). Gevolg: er wordt een erg goedkoop product aangeboden waar blijkbaar niemand op wacht. (Het zou wel het goedkoopste voer zijn voor hamsters, dwergkonijntjes, ...) We moeten on eigenlijk eerst afvragen welke productkwaliteit-prijscombinatie aantrekkelijk is. En nadat we er zo een gevonden hebben kunnen we dan zien hoe we deze combinatie compromisloos goedkoper kunnen produceren. Dan hebben we kans op (mogelijks zelfs sterk groeiend) trouwe consumentenpubliek. Met de nu bij de prijsbrekers aangeboden witloofkwaliteit vraag ik mij soms af wie zoiets in godsnaam wil kopen.

  • no-profile-image

    oostlander

    @frans, tegen steeds lagere kostprijs proberen te produceren is inderdaad voor velen een dood-lopende weg, maar dat is geen typisch angel-saksisch denken, dat is gewoon een simpel economisch proces.
    Verder wordt er "geen goedkoop produkt aangeboden waar niemand op wacht", maar er wordt zoveel aangeboden dat het produkt steeds goedkoper wordt en dan lijkt het dat niemand er op zit te wachten!

    De slechte kwaliteit zoals die vaak in supers wordt aangeboden is van oorsprong vaak wel goed, maar na een paar dagen in de keten is het inderdaad om te huilen. Alle supers zouden dan ook geen los lof mogen verkopen, dan maak je pas een kwaliteitsslag!

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.