162 bekeken 3 reacties

Redactie GFActueel
De stap om ketenefficiency te organiseren wordt genomen en zal leiden tot verdere kostprijsverlaging

Soms kom je in gesprekken met telers tot verrassende conclusies. Soms weet je dingen die je niet echt bewust bent, een enkele opmerking maakt dan ineens veel duidelijk. In een gesprek dat ik onlangs met een preiteler had, merkt hij op dat we in de vollegrondsgroente het Engelse afzetmodel aan het ontwikkelen zijn. Daar kon ik hem alleen maar gelijk in geven. Het Engelse afzetmodel houdt in dat een teler of telersgroep intensief gelieerd is aan een supermarkt. Productie, logistiek, prijsvorming is dusdanig verweven in de ultrakorte keten van teler -> supermarkt dat er een volledige afhankelijkheid is van beide partijen.

Klantgedreven
De groei van de supermarkt komt direct terecht bij de teler, en acties van de supermarkt kunnen snel en zodra noodzakelijk, worden uitgevoerd op aangeven van de teler. Een open calculatie zorgt voor een inkomen. Besef dat het Engelse model zo ver gaat dat telers de mogelijkheid krijgen om een schap in te richten. Daarmee is dan wel het risico van onverkocht product voor de teler. Een model dat volledig klantgedreven is en de teler in staat stelt om veel inzicht in consumentengedrag te ontwikkelen.

Het risico zit in de afhankelijkheid. Die is weliswaar wederzijds, maar het risico voor de teler is dat bij vertrek van de klant er niets overblijft, bij vertrek van de teler heeft de supermarkt een vervelend leeg schap maar wel de rest van de winkel.

Ketenfocus
In Nederland ontwikkelen we ons volgens deze teler in de vollegrondsgroente naar dit afzetmodel. En die visie sluit inderdaad aan bij de ketenfocus van de Nederlandse vollegrondsgroenteteler. Sinds het uiteenvallen van de veilingen hebben telers en telersgroepen gezocht naar eigen klanten en deze ook gevonden. De keten in Nederland is inmiddels een min of meer stabiel gegeven van teler -> groothandel/veiling -> supermarkt. Wisseling van telers en groothandel vindt maar beperkt plaats. De teler heeft blijkbaar zijn handelaar gevonden en andersom.

De stap om ketenefficiency te organiseren wordt genomen en zal leiden tot verdere kostprijsverlaging en wellicht tot een meer reële margeverdeling in de keten. De stap die daarna gaat plaatsvinden is ontwikkeling van consumentenfocus vanuit de gehele keten. We zijn nog niet bij het Engelse afzetmodel, maar zijn wel degelijk onderweg. Het onderkennen van de afhankelijkheid die aan dit model kleeft is noodzakelijk om de risico’s van keuzes te kunnen inschatten.







Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Ik heb begrepen dat de Engelse teler de meest afgeknepen teler van de vrije wereld is, dus dit is geen goed bericht.

  • no-profile-image

    Handrie Tuinder

    Ik weet een ding heel zeker en wel dat alle kostenverlagingen in de zakken van de retailers zijn verdwenen.
    Vertel mij nu eens waarom de kosten nog lager moeten?! De producenten schieten hier geen bliksem mee op.
    Ja, dat weten dus ook de Engelse telers, want die zitten al een paar jaar langer dan wij met de macht van de supers opgescheept.

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Ter verduidelijking: Ketenafstemming levert meerwaarde op in de keten door kostenreductie en dus meer marge. Pas als deze marge evenredig verdeelt wordt over de partners in de keten is sprake van ketensamenwerking. Als je hiervoor afhankelijk bent van de goodwill van de sterkste partij in de keten dan wens ik je veel succes, maar je kan op je vingers narekenen dat die deze marge zelf ook heel graag wil hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.