Doorgaan naar artikel

Fendts elektrotrekker over drie jaar in productie

Fendt presenteerde op zijn jaarlijkse persconferentie de e100 Vario, een elektrisch aangedreven trekker.

De trekker heeft een wiel- en aftakasvermogen van 50 kW (68 pk) en haalt dat uit een 600 kilo zwaar accupakket. Bij niet al te zwaar werk kun je acht uur rijden zonder de accu’s bij te laden. Fendt rekent met een reële inzet van minimaal vijf uur.

Foto's: Bas van Hattum

Foto’s: Bas van Hattum

In de cabine verraadt alleen een rode hoofdschakelaar dat dit geen gewone trekker is. Opladen gaat op krachtstroom (400 Volt, tot 22 kW) of via een zogenoemde ‘Supercharger’ in 20 minuten.

Van buiten oogt de Fendt e100 Vario als een normale compacttrekker. De basis is een 200-Vario.

Van buiten oogt de Fendt e100 Vario als een normale compacttrekker. De basis is een 200-Vario.

Geen dieselmotor betekent weinig onderhoudskosten. Want zaken als brandstof- en oliefilters, motorolie, AdBlue en diesel zijn er niet meer. Fendt wil in 2018 een paar prototypen in de markt zetten; in 2020 zou de productie starten.

  • Links en rechts van de topstang zitten de stekkeraansluitingen. Links krachtstroom, rechts zwakstroom.

    Links en rechts van de topstang zitten de stekkeraansluitingen. Links krachtstroom, rechts zwakstroom.

  • Via deze aansluiting, net voor de linker cabinedeur, laad je het 60 kg wegend accupakket bij. Opladen met een supercharger (gelijkstroom) gaat in 20 minuten.

    Via deze aansluiting, net voor de linker cabinedeur, laad je het 60 kg wegend accupakket bij. Opladen met een supercharger (gelijkstroom) gaat in 20 minuten.

  • Voor in de neus zit nog altijd een koeler. Vooral om hydrauliekolie te koelen en de airco. Er zit slimme techniek achter zodat bijvoorbeeld accuwarmete gebruikt kan worden voor de cabine.

    Voor in de neus zit nog altijd een koeler. Vooral om hydrauliekolie te koelen en de airco. Er zit slimme techniek achter zodat bijvoorbeeld accuwarmete gebruikt kan worden voor de cabine.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Bas van Hattum

hoofdredacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin