Doorgaan naar artikel

Grote groentecampagne promoot vooral vollegrond

Vandaag is de campagne ‘Groenten in de hoofdrol’ gestart om consumenten te verleiden vlees deels te vervangen door meer groente.

In de uitwerking van de campagne stimuleert Milieu Centraal vooral duurzame groente. De campagne selecteert voor haar gerechten aanbevolen milieuvriendelijke groente uit de Groente en Fruit Kalender, voornamelijk vollegrondsgroente en nauwelijks glasgroente.

De campagne brengt dus de Groente en Fruit kalender sterker onder de aandacht. In de tuinbouw klinkt over deze kalender vaak kritiek. Hoe kan het dat Milieu Centraal bijvoorbeeld in juni Duitse komkommers aanbeveelt met een A-notering en Nederlandse komkommers de lagere B-notering? En waarom is Nederlandse paprika eigenlijk het hele jaar voorzien van een C-notering, waardoor deze groente feitelijk niet geadviseerd wordt?

Oogstopbrengst

Een woordvoerder van Milieu Centraal legt uit dat dit komt door de oogstopbrengst van deze groente. In principe kunnen groente uit de Nederlandse verwarmde kas een aanbeveling krijgen (B) als de kilo opbrengst maar hoog genoeg is in de WKK-gestookte kas. Dat is alleen bij tomaten gelukt. Een woordvoerder: “De Groente en Fruit Kalender is niet veranderd, maar speelt op de achtergrond een rol van deze campagne. Het draait echt om de hoofdboodschap dat meer groente eten en minder vlees leidt tot milieuwinst.”

Milieu Centraal heeft op de website nog een filmpje over de milieuwinst bij het kopen van aanbevolen groente uit de Groente en Fruit Kalender. Daarin worden kasgroenten zelfs afgeraden. De woordvoerder erkent dat het filmpje vorig jaar is gebruikt bij de campagne Klimaatklappers, maar dat het los staat van de huidige campagne.

Onafhankelijk

De Groente en Fruit Kalender is gebaseerd op onafhankelijk onderzoek en daarover is Milieu Centraal ook in overleg met het Groenten Fruit Huis. Dat moet leiden tot een andere adviessystematiek om ook waterschaarste en bestrijdingsmiddelengebruik in de analyse mee te nemen. Het Groente en Fruit Huis steunt overigens de campagne Groenten in de hoofdrol.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin