Vollegrond

Nieuws 868 bekeken

Grote campagne moet bonen op de kaart krijgen

In bedrijfsrestaurants van Sodexo, Eurest en Albron staan de komende weken bonen op het menu.

Deze partijen sluiten zich aan bij de Peulen Parade, een initiatief van duurzaamheidspromotor Urgenda en de Bruine Bonenbende om Nederland meer bonen te laten eten.

Ook de Rijksoverheid, het Voedingscentrum en diverse andere partijen hebben zich aangesloten. De ambtenaren maken in de bedrijfsrestaurants elke dag kennis met een andere bonensoort als linzen, kikkererwten en kapucijners. Volgens Urgenda is het eten van bonen beter voor het milieu dan telkens een stuk vlees op het bord. De peulvruchten zijn ook te proeven tijdens de vegetarische restaurantweek, van 7 tot en met 13 oktober.

De Peulen Parade loopt vanaf 2 september en wordt op 10 oktober, Dag van de Duurzaamheid, afgesloten.

Volgens Urgenda verbeteren bonen de bodemvruchtbaarheid, binden ze stikstof dat in de lucht hangt en kunnen ze vrijwel onbewerkt gegeten worden. De cateraars organiseren in de actieperiode elk een landelijke peulenweek. Gasten van diverse bedrijfskantines zullen dan veel gerechten met peulvruchten voorgeschoteld krijgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.