Vollegrond

Nieuws 1207 bekeken

Ploegmakers diepvriesgroenten overgenomen

Het Belgische Ardo, Europees marktleider in diepvriesgroenten, heeft het Nederlandse bedrijf Ploegmakers Food Ingredients overgenomen.

Nauwelijks drie weken na de mededeling van het West-Vlaamse PinguinLutosa dat het een akkoord op zak heeft om het Franse D'Aucy te kopen, kondigt Ardo de overname van Ploegmakers Food Ingredients aan. Het mag dan toeval zijn dat de twee aankondigingen zo kort op elkaar volgen, er schuilt wel degelijk een trend achter, volgens vilt.be. De Europese diepvriesgroentesector is in consolidatie en Belgische bedrijven nemen daarbij het voortouw.

Zelfstandig doorgaan
Ploegmakers Food Ingredients zal onder de vleugels van Ardo onder de huidige naam en onder leiding van Jorg Ploegmakers als zelfstandige onderneming verder blijven werken. Synergievoordelen zitten er dus niet in de deal, maar beide bedrijven verwachten dat de overname voordelen zal bieden voor de klanten. Ploegmakers telt ongeveer 115 werknemers, die samen een jaaromzet van zowat 35 miljoen euro realiseren. "Zowel de activiteiten, manier van werken als de bedrijfscultuur sluiten goed aan op die van de Ardo groep."

West-Vlaanderen is het centrum
Ardo is de Europese leider in diepvriesgroenten en -fruit. Het heeft vijftien productie- en verpakkingssites in acht verschillende landen en is goed voor 520.000 ton eindproducten en een omzet van 566 miljoen euro.
De overname is opnieuw een bewijs dat het zwaartepunt van de diepvriesgroente-industrie in West-Vlaanderen ligt. "Andere regio's kunnen soms goedkoper produceren, maar wij zijn goed gewapend dankzij onze ligging", zegt Jan Haspeslagh, gedelegeerd bestuurder van Ardo. "Bovendien is er in West-Vlaanderen een enorme concentratie van kennis. Dat is een van onze belangrijkste troeven".

Toenemende concentratie
Tegen de schaalgrootte van West-Vlaamse bedrijven hebben andere diepvriesgroenteproducenten in Europa weinig verhaal. "Er zijn nog een pak spelers van 30 à 40 miljoen euro omzet, zoals Ploegmakers", zegt Herwig Dejonghe, gedelegeerd bestuurder van PinguinLutosa. "Dat is eigenlijk niet genoeg om het alleen te redden. Door de toenemende prijsdruk als gevolg van de crisis zullen meer en meer spelers beslissen te verkopen". 

Bron: Groenten&Fruit - Auteur: Stan Verstegen

Of registreer je om te kunnen reageren.