Vollegrond

Nieuws 145 bekeken

Opening aspergeseizoen blijft publiciteit trekken

Bij de alweer 9e officiële opening van het aspergeseizoen, gisteren in de Keukenhof in Lisse, bleek opnieuw dat zo’n evenement veel publiciteit oplevert. Daar kunnen andere groenten wellicht nog wat van leren.

De locatie was anders en de Aspergeambassadeur heet in 2010 Joop Braakhekke, maar eigenlijk verandert er verder niet zoveel aan de terugkerende opening van het aspergeseizoen. Desondanks komt de landelijke pers, van culinaire bladen tot De Telegraaf tot SBS 6, er massaal op af om plaatjes te schieten en wat meer te weten te komen over de aspergeteelt. En dat heeft succes, want de consumptie per hoofd van de bevolking stijgt sinds 6 jaar. Het seizoensgebonden karakter wordt dan ook gekoesterd, hoewel Peruaanse asperges dat trachten te doorbreken.
De symbolische eerste bussel asperge kwam dit keer uit een ei van witte chocolade, waarop Braakhekke zijn speciale 1 meter lange aspergemes bijna krom boog om erbij te kunnen komen.

Consumptie in de lift
De Nederlandse productie ligt momenteel op 13,5 miljoen kilo per jaar en de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking op 780 gram. “Dat was 6 jaar geleden nog 500 gram, dus we zitten op de goede weg. In Duitsland eten ze gemiddeld 1,2 kilo, dus er zit nog rek in!”, aldus Pieter Smits, de voorzitter van de organiserende Stichting Dubbel A tijdens zijn toespraak. “We zoeken ook naar nieuwe afzetkanalen in Scandinavië, België en Groot-Brittannië.”

Bron: gfactueel.nl - Auteur: Stan Verstegen

Of registreer je om te kunnen reageren.