Vollegrond

Nieuws 750 bekeken laatste update:23 apr 2010

Asperges breeduit in de Volkskrant

Het Aspergegevoel: ‘overvallen door een onweerstaanbare begeerte’. Met die paginabrede artikelkop trapt ‘De Volkskrant’ vandaag het begin van het aspergeseizoen af. Het is een vorm van free publicity waar telers van andere groenten alleen maar jaloers op kunnen zijn.

Het is dat het bij het artikel geplaatste bosje asperges wat armetierig aandoet, want voor het overige kan de aspergesector zich geen betere promotie wensen: voor honderdduizenden lezers, waarvan een groot deel in de Randstad. De redacteur van dienst ging voor zijn verhaal op de koffie bij aspergeteeltster Annie van Hoof in Olland (in Brabant, in de buurt van Sint Oedenrode)  om bijgepraat te worden over de magie van asperge. “Koningin der duisternis, Points d’Amour, Elfenbenen, het witte Goud. Bestaat er een groente met meer lyrische bijnamen? De vraag wordt uiteraard niet beantwoord, en dat hoeft ook niet, want asperge is immers magie.

Voor gestresste 35-minners
Het succes blijft dan ook niet uit, ronkt het 10 alinea’s verder, want in de afgelopen tien jaar is de consumptie van asperges met 30 procent gestegen. Dankzij een uitgekiende promotie, en dankzij de komst van aspergeschilmachines bij veel telers met huisverkoop. ‘Daarmee komt het aspergegevoel ook binnen bereik voor gestresste 35-minners’, wordt vastgesteld.

Gruwelen van langer seizoen
Van Hoof wijst in de krant, samen het Brabants Aspergenootschap, wel op tendenzen die dat gecultiveerde aspergevoel ondermijnen; het idee dat asperges al voor half maart in de winkel liggen, uit de kas of geïmporteerd vanuit Peru, of dat asperges worden aangeboden na de langste dag. Marcel van Wessel, bestuurslid het  Brabants Aspergenootschap en restaurateur van de Collse Hoeve in Nuenen: ‘Asperges in februari, dat kán gewoon niet, dat ondermijnt de hele gedachte.’
 
Bron: De Volkskrant – gfactueel.  Auteur: Joost Stallen   

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.