Vollegrond

Achtergrond 287 bekeken

Aftakas ‘denkt mee’ over onderhoud

Een aftakas die zelf meldt dat hij smeervet nodig heeft. Futuristisch? Nee, de benodigde variabelen zijn prima te meten. Fabrikanten Weasler en GKN Walterscheid werken aan prototypes.

Technisch gezien is het mogelijk om een onderhoudsadvies te ontvangen vanuit de aftakas, rechtstreeks op de terminal. Alle variabelen die direct invloed hebben op het onderhoud van de aftakas zijn immers meetbaar: koppel, toerental, hoek, trillingen en warmteontwikkeling.

Aan de hand van veel ervaring en tests kunnen aftakasfabrikanten zeer exact bepalen wanneer smeervet nodig is, of wanneer slijtdelen aan vervanging toe zijn.

Weasler toonde dit pre-prototype op de afgelopen Sima. Sensoren meten het toerental, koppel en de arbeidsuren. Op basis hiervan krijgt de chauffeur een seintje wanneer onderhoud nodig is.
Weasler toonde dit pre-prototype op de afgelopen Sima. Sensoren meten het toerental, koppel en de arbeidsuren. Op basis hiervan krijgt de chauffeur een seintje wanneer onderhoud nodig is.

GKN Walterscheid zegt zelfs aan de hand van deze data te kunnen voorspellen wanneer er groot onderhoud aan komt. Dat voorkomt stilstand tijdens een hoogseizoen.

Onderhoudsvrije aftakas

GKN Walterscheid en Weasler werken aan prototypes die met sensoren het gebruik van de aftakas loggen. Beide fabrikanten verklappen niet of zij ontwikkelingen tonen op de Agritechnica.

Dani-Tech (Nederlands dochterbedrijf van Bondioli & Pavesi) is niet actief bezig met deze ontwikkeling. Zij zien zo’n zelf-adviserende aftakas als een tussenstap; de gebruiker moet deze immers nog wel zelf smeren. Bondioli & Pavesi zegt daarom te focussen op een onderhoudsvrije aftakas. De fabrikant verwacht dat een boer niet zit te wachten op een duurdere – met elektronica gevulde – aftakas.

Cardanassen

De grootste uitdaging is volgens de drie fabrikanten dat een aftakas universeel wordt gebruikt. En dus doen zich grote verschillen voor in de meetbare gegevens. Denk aan trekkers met verschillende motorvermogens of de vermogensbehoefte van verschillende werktuigen en de hoek die de aftakas maakt. GKN Walterscheid test daarom nu vooral op cardanassen van bijvoorbeeld shovels in meerdere proeven. Volgens GKN Walterscheid is het plannen van onderhoud dan het grootste voordeel.

Of registreer je om te kunnen reageren.