Doorgaan naar artikel

Duitse consument geeft meer uit aan groente

De Duitse consument heeft over de afgelopen vijf jaar in 2016 het meeste geld neergeteld voor verse groente. De redenen daarvoor zijn het toch kopen van (dure) groente in tijden van schaarste, zoals het afgelopen jaar bij ijsbergsla en bloemkool het geval was. Verder speelt het overstappen naar duurdere varianten van dezelfde groente een rol, zoals het kopen van cherrytomaten in plaats van ronde tomaten.

Het jaar 2016 gaat de geschiedenisboeken in als een jaar met extreme weersomstandigheden. Met name de plaatselijk zeer extreme neerslag in juni zit nog vers in het geheugen. Maar ook de droogte in augustus en september was van invloed op de productie. Daardoor ontstonden gaten in de oogst en vielen plantingen weg. Desondanks werden in Duitsland volgens de gegevens van het Statistische Bundesamt in 2016 meer vollegrondsgroente geoogst dan in 2015. Om precies te zijn 3,52 miljoen ton meer. Dat is zo’n 8% meer dan in 2015 meldt het Duitse marktbureau AMI in een analyse.

Ontwikkeling areaal en productie vollegrondsgroenten in Duitsland (Bron: AMI)

Ontwikkeling areaal en productie vollegrondsgroenten in Duitsland (Bron: AMI)

Meer productie

Bij bijna alle groente was de oogsthoeveelheid in 2016 hoger dan in 2015. Deels is dat te verklaren door een stijging van het areaal. Met name bij de gewassen met de grootste volumes werd in Duitsland beduidend meer geproduceerd. Dat was het geval bij peen, uien en wittekool, die gezamenlijk goed zijn voor 45% van het volume aan vollegrondsgroente. IJsbergsla en bloemkool zijn gewassen waarbij het volume in 2016 juist minder was dan in 2015.

Minder verhandeld

Omdat de totale productie in 2016 hoger was dan in 2015, zou een daling van de import logisch zijn. Zeker omdat in 2015 een record werd bereikt. Toch was de import in 2016 met 3,21 miljoen ton slechts 3% minder dan in 2015. Hoewel de totale Duitse productie in 2016 zo’n 8% hoger was, waren er perioden waarin sprake was van een zeer krap aanbod van bepaalde groente. Tekenend daarvoor is dat op de Duitse groothandelsmarkten in totaal 6% minder groente verhandeld is. Omdat dat overwegend gepaard ging met hogere prijzen, steeg de totale omzet toch met 3% naar € 795 miljoen.

Meer uitgegeven

De hogere handelsprijzen zijn de reden dat de consument meer geld voor verse groente moest betalen. Uit cijfers van GfK-huishoudpanels van AMI blijkt dat de Duitse consument in 2016 gemiddeld € 2,42 per kilo aan groenten uitgaf. De hoogste prijs in vijf jaar. Die komt door het tóch kopen van (dure) groente in tijden van krapte. Maar ook door het overstappen naar een duurdere variant van dezelfde groente, zoals het kopen van cherrytomaten in plaats van ronde tomaten. Blijkbaar heeft de consument dat er voor over.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin