Doorgaan naar artikel

Innovatie Agritechnica: niet groter, vooral verfijning

Fabrikanten komen vooral met innovaties die de kwaliteit van het geleverde werk bewaken, verbeteren, óf automatiseren.

Wie nieuwtjes (zie hieronder) wil spotten op de komende Agritechnica, moet zichzelf dwingen om machines echt tot in detail te bestuderen. Het grote nieuws gaat namelijk schuil in software, extra sensoren of verfijnende techniek.

Denk hierbij aan slimme elektronica waarmee een kunstmeststrooier zichzelf volautomatisch aanpast als het harder gaat waaien. Of een flexibel maaiboord met (vrijwel onzichtbare) luchtondersteuning tegen verliezen. En een rotorkopeg die met een camera het werkresultaat analyseert, en zonodig de rijsnelheid of het aftakastoerental van de trekker aanpast.

Kort gezegd: er is een trend zichtbaar waarin fabrikanten focussen op het verbeteren, automatiseren en bewaken van de kwaliteit van het geleverde werkresultaat. En dat met behulp van computers of andere slimme techniek.

Maaidorser automatisch afstellen

Het ultieme voorbeeld hiervan is toch wel het automatisch afstellen van een maaidorser. De maaidorser neemt namelijk keuzes uit handen van de chauffeur. Camera’s en sensoren analyseren constant het gedorste product, en elektronica past zonnodig de combine aan. Een chauffeur hoeft alleen een voorkeur aan te geven tussen dorscapaciteit en -kwaliteit. Claas, New Holland, Agco en John Deere komen ieder behoorlijk gelijktijdig met gelijkwaardige slimmigheidjes die het afstellen van de maaidorser vereenvoudigen en de kwaliteit bewaken.

Is er dan geen in het oog springend, nieuw ijzerwerk te vinden? Zeker wel. Zoals een compleet nieuwe giga-combine van Agco en zelfrijdende vierrijige aardappelrooier van Grimme. En wie weet komt er nog een verrassing op de beursvloer.

De nieuwtjes:

➤  Elektrische Kubota-strooier
➤  Geen kunstmest in rijsporen
➤  Damman: nieuw reinigingssysteem
➤  De modulaire alles-in-1 spuitdop
➤  De drone gaat nu echt kunstmest strooien
➤  Zaaimachine Isobus-geschikt maken
➤  Stalen Horsch vernieuwd
➤  Matrot-zelfrijder in Hardi-kleuren 

Elektrische Kubota-strooier

Foto: Kubota

Foto: Kubota

Kubota noemt hem de ‘e-Spreader’: een elektrisch aangedreven kunstmeststrooier. De basis is een Vicon kunstmeststrooier die ook in Kubota-oranje leverbaar is. Een 10,5 kW elektromotor wordt gevoed door 56 volt vanaf de trekker. Dankzij een planetair kun je de snelheid van elke schijf individueel regelen, en zaken als kantstrooien, sectieschakeling en overlap optimaal in stellen. De trekkermotor blijft op een laag toerental, omdat deze geen invloed heeft op de stroomverzorging. In 2018 gaan enkele prototypen draaien. Zoals het lijkt, koopt Kubota de interne spanningsbron in bij ZF.
Terug naar het begin

Geen kunstmest in rijsporen

Foto: Rauch

Foto: Rauch

Het lijkt zo eenvoudig, maar geen machine deed het eerder. Waarom zou je kunstmest strooien op de plaats waar toch geen plant kan groeien? Speciaal voor de getrokken (grote) Rauch-pneumatische kunstmeststrooiers ontwikkelde Rauch het zogenoemde ‘Freelane’-systeem waardoor er geen korrel kunstmest achter de wielen en dus in een spuitspoor valt. Rauch maakt dit werkbaar via aangepaste doseerpunten ter hoogte van de wielen. Belofte: een kunstmestbesparing van 6,25% bij een werkbreedte van 24 meter, en 4,2% op 36 meter werkbreedte.
Terug naar het begin

Damman: nieuw reinigingssysteem

Foto: Dammann

Foto: Dammann

Damman komt met een nieuw systeem voor constante reiniging van zijn veldspuiten, CID (Continuous Internal Cleaning) genaamd. Zodra de tank leeg is, gaat de reiniging na een druk op de terminal geheel automatisch in werking en wordt eventueel onderbroken wanneer de tank weer wordt gevuld. Er blijft altijd 100 liter water voorhanden in de schoonwatertank, voor een externe schoonmaak. Het reinigingssysteem is getest door het Duitse Julius-Kühn Instituut.
Terug naar het begin

De modulaire alles-in-1 spuitdop

Foto: Lechler

Foto: Lechler

Eigenlijk is het nieuws voor spuitmachinebouwers, maar de nieuwe Lechler ‘ESV’ is te bijzonder om niet te melden. ESV betekent ‘Elektrische Stop Valve (dop)’ en is een elektrische module waar je elke spuitdop aan kunt zetten. De software stelt vervolgens automatisch de juiste druk en het debiet in. Omdat elke dop zijn eigen software heeft, kan je vanuit de trekker elke sectiebreedte instellen en kan je de membranen achterwege laten. Kortweg: de module om precisielandbouw in de praktijk te brengen. De module kan een dop open en dicht zetten in slechts 300 milliseconde en is geschikt voor Isobus-systemen. Enkele spuitmachinefabrikanten zullen dit systeem tonen op de Agritechnica. Lechler wil nog niet verklappen welke fabrikanten dat zijn.
Terug naar het begin

De drone gaat nu echt kunstmest strooien

Foto: Rauch

Foto: Rauch

Het is nog een studie, maar het gaat gebeuren: strooien met een drone die Rauch ‘Agronator’ noemt. De basis is een octocopter met acht propellers, van 4 meter doorsnede en die in totaal 80 kilo weegt. De strooier is een elektrisch aangedreven Draco-eenschijfsstrooier. Dankzij twee lithium-polymeer-accu’s kan deze tot 40 minuten vliegen. Opladen gaat in slechts 20 minuten tijd. In de 50-liter bak kan de machine tot 30 kilo strooigoed meenemen. Rauch heeft al succesvolle testen afgerond met slakkenkorrels, fijnzaad (zoals koolzaad) en mineralen. De dronevoordelen liggen voor de hand: precies, snel en zonder insporing te werk gaan. De eenschijfsstrooier heeft een variabele werkbreedte.
Terug naar het begin

Zaaimachine Isobus-geschikt maken

Foto: WTK

Foto: WTK

Strikt genomen is het nieuws voor fabrikanten, maar ook als boer/loonwerker kan je achteraf van je (oude) zaaimachine een Isobus-zaaimachine maken. WTK levert daartoe een zogenoemde ‘miniseed’-bouwset. In de set zitten de nodige bekabeling, componenten en sensoren om de zaaizaadhoeveelheid aan te sturen, afdraaiproeven te doen en uiteraard het nodige te controleren en hectares te tellen.
Terug naar het begin

Stalen Horsch vernieuwd

Foto: Horsch

Foto: Horsch

De vernieuwde Horsch Leeb GS-getrokken veldspuit beschikt nu ook over een continu reinigingssysteem en bediening via een Isobus-touchscreen. Daarnaast is er voortaan ook een banden luchtdrukwisselsysteem te krijgen. De stalen tank is te krijgen met 6.000, 7.000 en 8.000 liter inhoud. Er is zowel een eenvoudige versie met handbediende kranen, als een luxe versie met elektrische kranen voor zuig- en drukzijde.
Terug naar het begin

Matrot-zelfrijder in Hardi-kleuren

Foto: Hardi

Foto: Hardi

In het begin was er nog weinig te merken van samenwerking tussen verschillende dochterbedrijven, binnen de Exel-groep. Zo bleef Hardi lang zelfstandig opereren. Nu zal er echter op de beursvloer een zelfrijdende Matrot-spuit in Hardi-kleuren te zien zijn. Matrot staat bekend om zijn blauw-witte zelfrijders met frontboom.
Terug naar het begin

Share this

Afbeelding
Bob Karsten

redacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin