Doorgaan naar artikel

Milieukeur speelt niet in ‘al duurzame’ groentezaken

Waar supermarkten inkoopeisen voor groente en fruit opschroeven via On the Way to PlanetProof (voorheen Milieukeur), hebben de speciaalzaken duurzaamheid breder omarmt.

Dat stelt Mark Heemskerk, directeur van koepel AGF Detailhandel Nederland. “We zijn al jarenlang bezig met duurzaamheid. Onze leden verkopen veel streekproducten van lokale grossiers, zoals Postuma die met zijn label Volsmaak ook dicht bij huis telers zoekt. Qua duurzaamheid en verpakking gaat het steeds verder. Maar ook hoe je met eigen mensen omgaat. De kleine detailhandel loopt daarop al jaren vooruit op supermarkten. De winkel heeft ook vaak een sociale rol in de buurt.”

Klant kiest

Uiteindelijk kiest de consument in de winkel zijn product in direct contact met het winkelpersoneel. Als de vraag naar On the Way to PlanetProof komt, zal dat worden ingevuld. Zover is het nog niet. “Het is niet ongebruikelijk dat de consument kiest voor de prijs. Een label maakt niet zo gek uit. Product in onze winkels zijn vaak lokaal, minder lang onder weg. Het is mooi als supers met veel tamtam een datum neerzetten voor hun inkoopeis, maar bij ons is duurzaamheid breder.”

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceerde afgelopen week cijfers over voedingsverkopen in Nederland. Het aantal groentespeciaalzaken is in 10 jaar gedaald met 28%. Een bekende ontwikkeling van onder meer het gebrek aan opvolgers, weet Heemskerk. De overblijvers lijken gemiddeld nu ook omzetgroei te realiseren.

Verandering speciaalzaak

Dat de omzetgroei in supermarkten harder gaat dan in de speciaalzaken is ook een ontwikkeling die al langer geleden is ingezet. Groentespeciaalzaken maken de ontwikkeling door naar verswinkels met taken als maaltijdbereiding, bezorging en een steeds breder assortiment met producten als noten en patisserie. Heemskerk. “Het is de vraag of je over 10 jaar nog wel over groentespeciaalzaken kunt spreken.”

Belangrijker is dat op korte termijn de groentespeciaalzaken zich onder de vlag van Foodwatch verzetten tegen de geplande btw-verhoging op groente en fruit in 2019.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin