Home

Nieuws 628 bekeken 2 reacties

Jumbo zinspeelt op verdere verduurzaming AGF

Jumbo wil haar positie als koploper op duurzame AGF-producten nóg verder uitbouwen.

Dat stelt directeur Commercie Ed van de Weerd van Jumbo Supermarkten. “We doen dat in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leverancier. En vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment.”

Verdere teelteisen?

Het is de vraag wat Jumbo daarmee bedoelt. In een reactie laat de keten weten dat ze verder denkt dan de huidige afspraken om in 2019 een minimale inkoopeis te hanteren met Milieukeur. “Met de 60% Milieukeur-gecertificeerde AGF die we nu in ons assortiment hebben, zijn we goed op weg. Dit ligt in lijn met het afgesproken tempo met de milieuorganisaties. Daarnaast gaan we uiteraard ook verder met het verduurzamen van ons huismerkassortiment op de assen mens, dier en milieu.”

Logo voeren

Eerst kijkt de keten naar omschakeling van haar telers. “Omdat nog niet alle telers van Jumbo zijn gecertificeerd, is het Milieukeur-logo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal het logo wel zichtbaar zijn op ons complete Nederlandse AGF-assortiment. Ook met ons biologische assortiment zijn we hard aan het groeien.”

Huidige gesprekken Milieukeur

Jumbo en Superunie praten met onder meer Greenpeace, handel en teelt over de aanpassing van Milieukeur, om snel meer telers te laten instromen. Dat mag niet gepaard gaan met een verwatering van de teelteisen, wel tot een praktischer teelteisensysteem.

Daarbij is het overigens al bekend dat jaarlijks het certificaat kan worden aangepast. Of Jumbo op deze systematiek of op eigen inkoopeisen doelt als ze nog verder wil verduurzamen, blijft onduidelijk. Ook het aandeel biologisch groeit namelijk hard in de winkels.

Laatste reacties

  • P Verschuren

    Ik weet niet met wie Ed zo nauw samenspreekt, maar ik weet nog nergens van. Misschien kan Jumbo eens beginnen om wat beter zijn best te doen om bestaande duurzaamheidsinitiatieven van leveranciers onder de aandacht te brengen. Met nog meer flauwekul van het niveau AMK schiet je qua duurzaamheid niets op naar mijn idee.

  • M.J. Koning

    Wat is deze 60 %?
    60% van de producten kan onder certificaat aan de Jumbo verkocht worden of 60 % van de totale hoeveelheid product heeft een certificaat.
    Dat maakt nogal een verschil.

Of registreer je om te kunnen reageren.