Doorgaan naar artikel

AH wil AGF-leveranciers niet kwijt

Het behoud van de leveranciers wordt voor supermarktketen Albert Heijn een van de grote uitdagingen naar 2025.

Door de toenemende bevolkingsgroei voorziet de keten een schaarste, stelt AH-topman Wouter Kolk. “De Chinezen kloppen nu aan de deur van onze mandarijnenleverancier in Spanje. Zij willen zijn oogst ook wel kopen. Waar haal ik dan straks mijn mandarijnen vandaan? Dat betekent dat ik mijn bronnen voor de toekomst zeker moet stellen.” Kolk zegt dat in een interview met NRC Handelsblad. Die ontwikkeling zal een prijsopdrijvend effect hebben.

Hechte relatie

De mandarijnenleverancier Martinavarro is al 50 jaar leverancier en heeft de rol van Bakker Barendrecht overgenomen. Dit betekent dat de Spaanse leverancier bepaalt welke citrusrassen wanneer in de schappen liggen in Nederland.

De relatie bleek eerder zeer bestendig. Albert Heijn nam in 1985 een deel van de vorstschade op zich toen Martinavarro moest bijkopen in Kreta om te kunnen blijven beleveren.

Toen Ahold in 2004 door het boekhoudschandaal zag dat leveranciers hun krediet introkken, belde Martinavarro-topman Joaquin Ballester met de AH-directie dat zij eerst maar de andere leveranciers moesten betalen. Dat vertelde Ballester zelf afgelopen november aan een groep Nederlandse journalisten.

Golf van vernieuwingen

Kolk beschrijft in NRC Handelsblad hoe Albert Heijn op vele fronten vernieuwingen doorvoert om de concurrentie met partijen als Jumbo en Aldi en Lidl aan te gaan. Een groot aantal nieuwe producten en innovaties in groente en fruit hoort daarbij, zoals de bloemkoolrijst en auberginespagetti.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin